چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل کیفیتبخشی آموزش در کلاسهای چندپایه دوره ابتدایی بود. این پژوهش از نوع کیفی و در زمره تحقیقات سنتزپژوهی مبتنی بر رویکرد بررسی مطالعاتی در حیطه موضوع مورد مطالعه است. منابع مورد مطالعه شامل مقالات و پژوهشهای داخلی و خارجی در سالهای 2008 تا 2021 بوده که پس از انتخاب اولیه 61 پژوهش، 18 تحقیق به بررسی نهایی رسیده است. برای تجزیه و تحلیل از الگوی تحلیل محتوایی استقرایی و برای بررسی و دستیابی به پاسخ سؤالات پژوهش از روش سندلوسکی و باروسو(2007) استفاده شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهند که در کیفیتبخشی کلاسهای چندپایه، عوامل مرتبط با معلم (مدیریت کلاس، تخصص فناورانه، ایجاد شرایط جوی و موقعیتی، اجرای صحیح ارزشیابی، تخصص آکادمیک، مهارتافزایی معلمان، انعطاف آموزشی و رفتاری، انگیزه، بهکارگیری صحیح ظرفیت کلاس، سازماندهی محیط و تجارب یادگیری، آموزش فعال و آموزش عمیق)، عوامل زمینهای و بسترساز (امکانات و تجهیزات، مشوقهای کلاسی، ترکیب پایهها، جو روانی، پویایی فضای کلاس و مدرسه، تجهیز مدرسه به ابزار فناوری) و عوامل مرتبط با اهداف سیاستگذاری آموزشی (محتوای کتابها، زمان کلاس، شرایط فرهنگی، توجه بیشتر به کلاسهای چندپایه در سطح کلان، روابط معلم و والدین دانشآموز و تفویض اختیارات بیشتر به معلم) تأثیرگذارند.
To identify the main factors that affect the quality of teaching in multi-grade elementary school classrooms a set of 61 research reports published between 2008-2021 was initially selected and then, upon further scrutiny, reduced to 18 for the final perusal and deductive content analysis. The results of this analysis show that teacher-related factors affect the quality of teaching more than the background factors and policy factors. Teacher-related factors include, but not limited to, classroom management, technological expertise, valid evaluation, academic specialization, and active teaching, while the background factors refer to things like facilities and equipment, grade composition, psychological environment, and dynamism of classroom and school atmosphere. Textbooks content, class time, cultural conditions, and further possibility of teachers delegating their responsibilities are among policy factors that affect the quality of multi-grade teaching in elementary schools.