چکیده:
کیفیت سبک تدریس و تطبیق آن با سبکهای یادگیری در محیط یادگیری آنلاین(برخط)، نقش بسزایی در افزایش سطح انگیزه و درگیری در فعالیتهای آموزشی فراگیران در این نوع محیط یادگیری داشته است. پژوهش حاضر به روش توصیفی از نوع طرحهای همبستگی انجام شد.نمونه پژوهش شامل100نفرازاساتید و502نفراز دانشجویان معرفی شده از سمت آنان در پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان بود.ابزار مورد استفاده پرسشنامههای سبک تدریس گراشا و ریچمن،انگیزه تحصیلی هارتر،درگیری تحصیلی خالقینژاد و سبک یادگیری گراشا و ریچمن بود.نتایج نشان داد که بین سبک تدریس استاد با انگیزه تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد. بین سبک تدریس استاد و درگیری تحصیلی رابطه معناداری مشاهده نشد.سبک تدریس از طریق سبک یادگیری بر روی انگیزه تحصیلی و درگیری تحصیلی اثرگذار است.اگر چه این اثر غیر مستقیم معنادار است اما رابطه بین سبکهای تدریس با سبکهای یادگیری ضعیف بوده و رابطه بین سبکهای یادگیری و انگیزه تحصیلی و سبکهای یادگیری با درگیری تحصیلی است که اهمیت بیشتری در پیشبینی دارد.همچنین سبکهای یادگیری با انگیزه تحصیلی و درگیری تحصیلی دانشجویان درمحیط یادگیری آنلاین رابطه قویای دارد. هدف مطالعه حاضربررسی رابطه سبک تدریس اساتید با انگیزه و درگیری تحصیلی دانشجویان در محیط یادگیری آنلاین با نقش میانجی سبکهای مشارکت در یادگیری بود.
The purpose of this study was to investigate the relationship between faculty members' teaching style and students' motivation and academic engagement in an online learning environment with the mediating role of participation styles in learning. The current research was carried out using a descriptive method of correlation designs. The research sample included 100 faculty members and 502 university students introduced by them in Teacher Training University campuses of Isfahan, Iran. The research instruments included Grasha and Richman's teaching style questionnaires, Harter's academic motivation, Khaleghinejad's academic engagement, and Grasha and Richman's learning style. The results revealed that there is a significant relationship between the teacher's teaching style and academic motivation. No significant relationship was observed between the teacher's teaching style and academic engagement. Teaching style affects academic motivation and academic engagement through learning style. Although this indirect effect is significant, the relationship between teaching styles and learning styles is weak, and the relationship between learning styles and academic motivation and learning styles with academic engagement is more important in predicting. In addition, learning styles had a strong relationship with academic motivation and academic engagement of students in the online learning environment.