چکیده:
هدف مقاله، تبیین دلالتهای نظریه پیچیدگی در برنامه درسی است. نظریه پیچیدگی با تکیه بر مبانی فیزیک کوانتومی بیان میکند که در یک سیستم پیچیده نمیتوان چیزی را از قبل پیشبینی کرد. در این پژوهش، به منظور استخراج دلالتهای نظریه پیچیدگی برای برنامه درسی از روش سندکاوی و تحلیل محتوای مقولهای استفاده شد. 45 منبع مرتبط با موضوع، به عنوان نمونه پژوهش بر اساس نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابتدا با توجه به سؤالات پژوهش، منابع مرتبط، مطالعه شده و متون، استخراج شدند؛ سپس یافتهها کدگذاری، طبقهبندی و تحلیل و تفسیر شدند. یافتههای پژوهش، ویژگیهای نظریه پیچیدگی، کاربردهای نظریه پیچیدگی در تعلیم و تربیت و برنامه درسی، ویژگیهای برنامه درسی پیچیده، و رویکرد برنامه درسی متناسب با نظریه پیچیدگی را تبیین کرد و نشان داد نظریه پیچیدگی دارای ویژگیهایی مانند بازخورد مثبت، سازگاری و انطباق، آشفتگی، خودتحلیلی، ارتباط، خودسازماندهی، اثر پروانهای، خودتعادلی، جاذبههای ناآشنا، و غیرخطیبودن است. بر اساس نظریه پیچیدگی، آن نوع برنامه درسی میتواند فرد را برای مواجهشدن با تغییر و تحول و زندگی در دنیای پیچیده آماده کند که خودش هم پیچیده باشد؛ برنامه درسی بر اساس سیستمهای انطباقی پیچیده، بر اصولی چون روییدنیبودن، خودسازماندهی، بازخورد، تعامل، روابط دوسویه و چندسویه، همیاری، ارتباط، و نظم بدون کنترل، تأکید دارد. برنامه درسی روییدنی میتواند به خلق سازمانهای یادگیرنده کمک کند. با خلق سازمانهای یادگیرنده، یادگیرندگان، این توانایی را کسب میکنند که در برابر تغییر، پیچیدگی و عدم اطمینان، واکنش مناسبی از خود نشان داده و خود را مدیریت کنند.
The main purpose of this paper was to explain the implications of complexity theory for curriculum. Complexity theory based on the basics of quantum physics, states that complex systems can not be predicted anything before. In this study, the methodology of document mining and categorical content analysis was used to extract the implications of complexity theory for the curriculum. 45 related sources were selected as the research sample based on purposive sampling. First, according to the research questions, related sources were studied and texts were extracted. The findings were then coded, classified, analyzed, and interpreted. The research findings explained the characteristics of complexity theory, the applications of complexity theory in education and curriculum, the characteristics of complex curriculum, and the curriculum approach appropriate to complexity theory. The findings explained complexity theory has features such as positive feedback, adaptability, and adaption, chaos, self-analytical, communication, self-organization, the butterfly effect, self-balancing, unfamiliar attractions, and non-linearity. Based on the complexity theory, only the type of Curriculum can prepare a person to deal with change and evolution and live in a complex world that itself is complex; a curriculum based on complex adaptive systems, are emphasizes the principles such as emergent, self-organization, feedback, interaction, interactive and multi-directional relationships, collaboration, communication, and order without control. An emergent curriculum can help to create learner organizations. Through creating learner organizations, learners gain the ability to show appropriate reactions against change, complexity, and uncertainty, and to be able to manage theirs.