چکیده:
یکی از پیشنیازهای مهم و اساسی یادگیری، انگیزه تحصیلی است که تأثیر آن بر یادگیری، یکی از امور بدیهی است. اگر دانشآموزان نسبت به تحصیل انگیزه بالایی داشته باشد باعث میشود به آموزش و توضیحات معلم با دقت توجه کنند، تکالیف درسی خود را با جدیت انجام دهند و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر نسبت به موضوعات درسی باشند. یکی از راههای افزایش انگیزه تحصیلی در دانشآموزان را میتوان استفاده از آموزش طنزمحور دانست که علاوه بر پرورش تفکر نقادانه، تحلیلی و واگرا، باعث میشود توجه دانشآموزان را در کلاس درس جلب کند، استرس را کاهش دهد، رابطهای دوستانه بین معلم و دانشآموزان بسازد و در آخر، ماندگاری مطالب آموختهشده را در دانشآموز افزایش دهد. بنابراین هدف پژوهش حاضر، ارزیابی تأثیر آموزش طنزمحور بر انگیزه تحصیلی دانشآموزان در درس مطالعات اجتماعی پایه چهارم است. روش پژوهش حاضر اقدامپژوهی از نوع مشارکتی در سه بعد تشخیص، اجرا و ارزیابی است که در پی آن، راهکارهایی نشان داده شد که میتوان با استفاده از آموزش طنزمحور انگیزه تحصیلی دانشآموزان را افزایش داد. استفاده از داستانها و لطیفههای مرتبط با محتوای درسی، استفاده از توانمندیهای دانشآموزان شوخطبع در بیان مطالب طنز مرتبط با محتوای درسی و استفاده از طنز بصری را میتوان به عنوان نمونههای مؤثر استفاده از طنز در آموزش دانست. پیشنهاد میشود در دانشگاه فرهنگیان واحدهایی برای آموزش استفاده از این ابزار به دانشجومعلمان ارائه شود تا بتوانند از این ابزار مؤثر در آموزش ابتدایی، به نحو صحیح استفاده کنند.
One of the important and fundamental prerequisites for learning is academic motivation, which has an obvious effect on learning. If the students are highly motivated towards studying, it makes them pay attention to the teacher's teaching and explanations, do their homework seriously, and seek more information about the subjects. One of the ways to increase academic motivation in students is the use of humor-based education, which, in addition to fostering critical, analytical and divergent thinking, attracts the attention of students in the classroom, reduces stress, builds a friendly relationship between the teacher and students, and Finally, to increase the durability of the learned material in the student. Therefore, the aim of the current research is to evaluate the effect of humor-based education on students' academic motivation in the fourth grade social studies course. The current research method is participatory action research in the three dimensions of diagnosis, implementation and evaluation, after which strategies were shown that can be used to increase students' academic motivation by using humor-based education. The use of stories, jokes, etc. related to the lesson content, the use of humorous students' abilities to express humorous content related to the lesson content, and the use of visual humor can be considered as effective examples of the use of humor in education. It is suggested that in Farhangian University units for the necessary training to use this tool be provided to student teachers so that they can use this effective tool in primary education correctly.