چکیده:
در اکثر فرایندهای تولیدی، سهم بهرهوری عوامل تولید از ذخیره و سرمایهگذاری منابع و عوامل تولید در رشد اقتصادی بسیار بیشتر بوده است و اصولاً با توجه به محدودیت منابع و عوامل تولید و رشد روزافزون نیازها و همچنین کاهش وابستگی اقتصادی و توسعه تجارت و افزایش سطح رفاه اجتماعی، باید از منابع موجود استفاده بهینه به عمل آورد. در پژوهش حاضر با استفاده از اطلاعات استان کرمانشاه در سه حوزه صنعت، کشاورزی و خدمات در سال 1401 و بهره مندی از نظر خبرگان در سه حوزه مورد نظر بهطور توأمان از دو رویکرد پژوهش کیفی وکمی با توجه به نوع دادهها و شرایط استفاده شده است. ابتدا با استفاده از دادههای کیفی حاصل از مطالعات اکتشافی شامل بررسی متون اکتشافی و انجام مصاحبههای اکتشافی، عوامل مؤثر بر بهرهوری در بخشهای مذکور در استان کرمانشاه مشخص و پس از آن با استخراج نتایج پیمایش به صورت دادههای کمی به سؤالات پژوهش پاسخ داده شده است. به دنبال آن با استفاده از روش پژوهش پیمایشی نظر خبرگان درباره عوامل مؤثر بر بهرهوری در بخشهای کشاورزی، صنعت و خدمات در استان کرمانشاه جمع آوری شده است. بعد از مصاحبه با خبرگان و شناسایی عوامل مؤثر بر بهرهوری در بخشهای کشاورزی، صنعت و خدمات در استان کرمانشاه از پرسشنامه و روش دلفی فازی عوامل مؤثر بر بهرهوری به شرح زیر اولویت بندی شدهاند. طبق نتایج، کیفیت خدمات و دقت در خدمات ارائه شده، در دسترس بودن خدمات، مدیریت کارآمد سازمانی، پرداخت مناسب و عادلانه، افزایش رضایت شغلی کارکنان، شایسته گزینی در سازمان سه اولویت اول بخش خدمات هستند. تلاش در جهت حذف ضایعات، به کارگیری مدیریت، کیفیت جامع بهبود مستمر سه اولویت اول بخش صنعت و ارتقای آگاهیهای عمومی و فنی کشاورزان، مدیریت صحیح منابع آبی و بهبود مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی نیز سه اولویت اول بخش کشاورزی میباشند.
In most of the production processes, the contribution of the productivity of production factors from the reserve and investment of resources and production factors in economic growth has been much higher, and basically due to the limitation of resources and production factors and the ever-increasing growth of needs, as well as the reduction of economic dependence and the development of trade and the increase in the level of well-being Socially, the available resources should be used optimally. In this research, using the information of Kermanshah province in the three areas of industry, agriculture and services in 1401 and benefiting from the opinion of experts in the three areas in question, both qualitative and quantitative research approaches have been used according to the type of data and conditions. First, by using the qualitative data obtained from exploratory studies, including the review of exploratory texts and conducting exploratory interviews, the factors affecting productivity in the mentioned sectors in Kermanshah province were identified, and then the research questions were answered by extracting the results of the survey in the form of quantitative data. After that, using the survey research method, experts' opinions about the factors affecting productivity in the agricultural, industrial and service sectors in Kermanshah province have been collected. After interviewing the experts and identifying the factors affecting productivity in the agricultural, industry and service sectors in Kermanshah province, the factors affecting productivity have been prioritized as follows from the questionnaire and the fuzzy Delphi method. According to the results, the quality of services and accuracy in the services provided, the availability of services, efficient organizational management, appropriate and fair payment, increasing job satisfaction of employees, merit selection in the organization are the first three priorities of the service sector. Striving to eliminate waste, applying management, comprehensive quality, continuous improvement are the first three priorities of the industry sector and improving the general and technical awareness of farmers, correct management of water resources and improving water consumption management in the agricultural sector are also the first three priorities of the agricultural sector.
خلاصه ماشینی:
به دنبال آن با استفاده از روش پژوهش پيمايشي نظر خبرگان درباره عوامل مؤثر بر بهره وري در بخش هاي کشاورزي، صنعت و خدمات در استان کرمانشاه جمع آوري شده است .
آرمن و همکاران (١٣٩٥)، در مطالعه اي به بررسي و تحليل بهره وري نيروي کار بخش هاي کشاورزي ، خدمات و صنعت بر رشد اقتصادي ايران پرداختند.
در اين پژوهش علاوه بر متغيرهاي بهره وري يروي کار بخش هاي کشاورزي ، خدمات و صنعت ، از متغيرهاي ميانگين سال هاي اشتغال به تحصيل شاغلان ) به عنوان شاخص اندازه گيري سرمايه انساني H، هزينه هاي تحقيق و توسعه (D&R) و نسبت سرمايه به نيروي کار (سرمايه سرانه ) به عنوان متغيرهاي توضيحي مدل استفاده شده است .
عطار و همکاران (١٣٩٨)، با به کارگيري يک الگوي تعادل عمومي پوياي تصادفي مشتمل بر بخش هاي خانوار، بنگاه ، دولت ، بانک مرکزي (سياست گذار پولي ) و بخش خارجي اقتصاد، به بررسي اثر تکانه بهره وري کل عوامل توليد در بخش هاي کشاورزي ، صنعت و خدمات اقتصاد ايران بر متغيرهاي اقتصادي کلان و بخشي مي پردازد.
مؤلفه هاي شناسايي شده از طريق مصاحبه در راستاي افزايش بهره وري خدمات (به تصویر صفحه رجوع شود) ٤-٢-١- نظرسنجي مرحله اول : در اين مرحله مؤلفه هاي شناسايي شده در مرحله مصاحبه در قالب پرسشنامه در اختيار خبرگان قرار ميگيرد و با توجه به گزينه پيشنهادي و متغيرهاي زباني تعريف شده نتايج حاصل از بررسي پاسخ هاي قيد شده در پرسشنامه براي به دست آوردن ميانگين فازي مؤلفه ها مورد تحليل قرار ميگيرند.