چکیده:
هدف پژوهش، بررسی رابطه بین موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی و رفتارهای خریدار، نوآوری مبتنی بر مصرف کننده و مدیریت چرخه عمر محصول با نقش واسطهای مدیریت بازخورد مشتری در آژانسهای مسافرتی استان البرز میباشد. جامعه این پژوهش شامل 1000 نفر از مشتریان در آژانسهای مسافرتی استان البرز میباشد. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان محاسبه شده و تعداد 278 نفر نمونه مورد استفاده قرارگرفته است. دادههای لازم ازطریق پرسشنامههای استاندارد جمع آوری شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهدکه رفتارهای خریدار تاثیر مثبتی بر موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی دارد، رفتارهای خریدار تاثیر مثبتی بر مدیریت بازخورد مشتری دارد، مدیریت چرخه عمر محصول تاثیر مثبتی بر مدیریت بازخورد مشتری دارد، نوآوری مبتنی بر مصرف کننده تاثیر مثبتی بر مدیریت بازخورد مشتری دارد، نوآوری مبتنی بر مصرف کننده تاثیر مثبتی بر موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی دارد، مدیریت بازخورد مشتری تاثیر مثبتی بر موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی دارد، مدیریت بازخورد مشتری تاثیر رفتارهای خریدار، مدیریت چرخه عمر محصول و نوآوری مبتنی بر مصرفکننده را بر موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی واسطه میکند.
The purpose of the research is to investigate the relationship between the success of electronic customer relationship management and buyer behaviors, consumer-based innovation and product life cycle management with the mediating role of customer feedback management in Alborz travel agencies. The population of this research includes 1000 customers in travel agencies in Alborz province. The sample size was calculated using Morgan's table and 278 people were used as a sample. The necessary data has been collected through standard questionnaires. Research findings show that buyer behaviors have a positive effect on the success of electronic customer relationship management, buyer behaviors have a positive effect on customer feedback management, and product life cycle management has a positive effect on feedback management. customer has, consumer-based innovation has a positive effect on customer feedback management, consumer-based innovation has a positive effect on the success of electronic customer relationship management, customer feedback management has a positive effect on the success of electronic customer relationship management, customer feedback management has an effect Buyer behaviors, product life cycle management and consumer-based innovation mediate the success of electronic customer relationship management.