چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط هویت اجتماعی با سرمایه اجتماعی و کارآفرینی اجتماعی در دانشجویان تربیتبدنی است که برحسب هدف جزو تحقیقات کاربردی است و بهصورت توصیفی – همبستگی انجام شد. جامعه آماری دانشجویان تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاههای شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1400 بود. بر اساس جدول حجم نمونه 254 دانشجو بهعنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامههای سرمایه اجتماعی اونیکس و بولن (2000)، هویت اجتماعی صفاری نیا (1390) و کارآفرینی اجتماعی عرب (1390) را تکمیل کردند. بهمنظور تحلیل دادهها از آمار توصیفی و مدل معادله ساختاری (SEM) با استفاده از نرمافزارهای SPSS/24 و Smart PLS/3استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که هویت اجتماعی با کارآفرینی اجتماعی و سرمایه اجتماعی رابطه مثبت و معناداری دارد (05/0P<) و همچنین سرمایه اجتماعی با کارآفرینی اجتماعی ارتباط مثبت و معناداری دارد (05/0P<). برای برازش مدل از شاخص GOF استفاده شد که این شاخص نشان داد پژوهش حاضر از برازش مطلوبی برخوردار است (66/0=GOF). بر اساس یافتهها میتوان اینگونه نتیجهگیری کرد که با تقویت هویت اجتماعی در دانشجویان تربیتبدنی میتوان کارآفرینی اجتماعی را تقویت کرد و همچنین با بهبود سرمایه اجتماعی در دانشجویان تربیتبدنی کارآفرینی اجتماعی آنها بهبود مییابد.
The purpose of this study is to investigate the relationship of social identity with social capital and social entrepreneurship in physical education students. The present research is applied research and the research method is descriptive-correlational. The statistical population was students of physical education and sports sciences of Tehran universities in the academic year 2020-2021. 254 students were selected as a sample by the Morgan table. Participants completed the Social Capital Questionnaire (2000), Social Identity Questionnaire (2011), and Social Entrepreneurship Questionnaire (2011). In order to analyze the data, descriptive statistics and structural equation model (SEM) were used using SPSS/24 and Smart PLS/3 software. Results showed that social identity has a positive and significant relationship with social entrepreneurship and social capital (p<0.05) also, social capital has a positive and significant relationship with social entrepreneurship (p<0.05). GOF index was used to fit the model, which showed that the present study has a good fit (GOF = 0.66). Therefore, one of the factors affecting social entrepreneurship is social identity. Social entrepreneurship can be enhanced by strengthening social identity, and social entrepreneurship and students' social identity can be strengthened by improving social capital in physical education students.
خلاصه ماشینی:
افراد از طريق ع ضويت در موقعيت ها و گروهاي مختلف که باعث شکل گيري هويت هاي جمعي 1 1 Social entrepreneurship مختلفي مي شود و سعي مي کنند به اهداف که دارند دست پيدا کنند (ذوقي پايدار و فعلي ، ١٣٩٦).
نتايج پژوهش ها نيز بيانگر اين است که هويت اجتماعي در مقايسه با هويت شخصي ، مي تواند نقش تعيين کننده اي در رفتارها و فعاليت هاي کارآفرينانه اجتماعي داشته باشد ( ;٢٠١٢ ,Stolz &Gallagher, Gilmore, ;٢٠١٩ ,Binder &Pan, Gruber ).
نتايج پژوهش هاي مختلف بيانگر اين اســت که متغيرهاي مختلفي نظير مســئوليت پذيري اجتماعي، ســرمايه اجتماعي ، مســئوليت اجتماعي شــرکتي، تعهد عاطفي، هويت فرهنگي، هويت اجتماعي، ويژگي هاي جمعيت شـــناختي، عوامل محيطي و قابليت هاي انســـاني نقش مهمي در کــارآفــريــنــي اجــتــمــاعــي دارنــد (٢٠١٨ ,Schenker &Peterson ;٢٠١٦ ,Wahlberg &Friedrichs ؛ & ,Chen ٢٠٢١,Lin؛٢٠٢٢ ,Odera ؛٢٠١٣ ,Wright &Gedajlovic, Honig, Moore, Payne ؛ ,Phillips &Yoon, Yun, Lee ٢٠١٥؛ ;٢٠١٢ ,Stolz &Gallagher, Gilmore, ;٢٠١٧ ,Ratten &Miragaia, Ferreira, ;٢٠١٩ ,Yousuf &Ali ٢٠١٧ ,rsholmBja).
در تبيين يافته هاي اين فر ضيه تأييد شده بايد گفت سرمايه اجتماعي موجب ع ضويت فرد در گروه هاي اجتماعي و همکاري و فعاليت با يکديگر مي شود (٢٠٠٣ ,Siisiainen) به نظر مير سد قرار گرفتن در گروه هاي اجتماعي بر ا ساس اهداف خاص و حل مشکلات اجتماعي است ، هر چه افراد در شبکه هاي اجتماعي عضويت بيشتري داشته باشند ميتوانند از طريق تعامل و همکاري ميزان کارآفريني اجتماعي را در سطح اجتماع افزايش ميدهند( ٢٠١٥ ,Havens &Miragaia, Martins, Kluka, ٢٠١٦ ,Wahlberg &Friedrichs ;).