چکیده:
این پژوهش با هدف تعیین تاثیر خرددرمانی بر خودشکوفایی معلمان با تحصیلات بالا انجام گرفته است که در آن از روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل نابرابر استفاده شده است. جامعۀ آماری، شامل همۀ معلمان زن با تحصیلات دکتری تخصصی شهرستان همدان در سال 1400 است که براساس روش نمونهگیری هدفمند، 32 نفر از آنها بهعنوان نمونه، انتخاب و بهطور تصادفی به دو گروه 16 نفری (آزمایش و کنترل) تقسیم شدند، سپس برنامه خرددرمانی (برگرفته از کتاب کردنوقابی، 1400) در یازده جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا شد. ابزار سنجش خودشکوفایی، پرسشنامه خودشکوفایی جونز و کرندال (1968) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از آزمون کوواریانس تکمتغیره به کمک برنامه SPSS 22 استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که تاثیر درمان، معنادار بوده (05/0> (P و رویکرد خرددرمانی شخصی، تاثیر مثبتی بر افزایش خودشکوفایی معلمان با تحصیلات بالا داشته است. بنابراین میتوان گفت مسولین آموزش و پرورش میتوانند از این راهکار برای افزایش خودشکوفایی معلمان استفاده کنند.
The aim of this study was to investigate the effect of wisdom-therapy on self-fulfillment of highly educated teachers. The research method was quasi-experimental pretest-posttest with a control group. The statistical population was all teachers with doctoral and specialized education in Hamedan in 1400. By purposive sampling method, 32 of them were selected as a sample and randomly divided into two groups of 16 people (experimental and control). Then, the wisdom-therapy protocol was performed on the experimental group in eleven sessions. The self-fulfillment measure was the Jones and Crandall (1968) Self-Prosperity Questionnaire. Univariate covariance test using SPSS22 program was used to analyze the data. The results showed that the effect of treatment was significant (P Keywords: wisdom-therapy, Self-actualization, Teachers with higher education