چکیده:
اهداف: ریاضیات یکی از حوزه های مهم ساختار آموزشی برای دانش اموزان با ناتوانی شدید و چندگانه از جمله درخودماندگی است.کسب مهارتهای ریاضی برای کودکان دارای اختلال درخودماندگی بسیار مشکلتر از خواندن و نوشتن است. این کودکان در زمینه پردازش اطلاعات ریاضی بیش از خواندن و نوشتن مشکل دارند. محدودیت های موجود در حیطه شناسایی راهبردهای موثر به منظور رفع مشکلات ریاضی در کوکان و نوجوانان دارای اختلال در خودماندگی و مشکلاتی که اکثر این کودکان و نوجوانان در مهارت های مرتبط با ریاضی با آن روبرو میباشند، لزوم تحقیق و افزایش توجه به این حیطه را روشن میکند.بنابراین هدف از این تحقیق بررسی اثربخشی آموزش مفاهیم پایه ریاضی با استفاده از روش ABA ، بر افزایش مهارتهای ریاضی کودکان دارای اختلال درخودماندگی بود.
روش: پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و در زمره طرحهای شبه آزمایشی با روش تک موردی قرار دارد.جامعه این پژوهش کلیه دانش آموزان دارای اختلال درخودماندگی، مدرسه آموزش کودکان استثنایی نیمروز واقع در منطقه 2 تهران بود.این پژوهش تک موردی از نوع طرح AB بوده و با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، 3 دانش آموز با اختلال درخودماندگی با عملکرد بالا انتخاب شدند. ابزار سنجش در این پژوهش پرسشنامه گارز، آزمون کی مت وبرگه ثبت دادهها بود.
یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان دارد که مهارت های پایه ی ریاضی در هر یک از آزمودنیها بعد از مداخله افزایش داشته است.
نتیجه گیری: در آموزش ریاضی از براساس روش ABA این امکان فراهم می شود که مفاهیم ریاضی به صورت خرد خرد آموزش داده شود. در این روش استفاده از تقویت کننده ها و کارت های مقوایی آموزشی باعث می شود، روند آموزش مواد ریاضی ضمن جذاب بودن، کمتر خسته کننده باشد که خود باعث می شود که به مرور زمان مهارت های ریاضی افزایش پیدا کند.
Objectives: Mathematics is one of the most important areas of the educational structure for students with severe and multiple disabilities, including autism. Acquiring math skills for children with autism is much more difficult than reading and writing. These children have more difficulty processing mathematical information than reading and writing. Limitations in the field of identifying effective strategies to solve math problems in children and adolescents with autism and problems that most of these children and adolescents face in math-related skills, the need for research and increasing attention to this area Therefore, the purpose of this study was to investigate the effectiveness of teaching basic math concepts using the ABA method on increasing the math skills of children with autism.
Method: The present study is an applied goal and is among the quasi-experimental projects with a single case method. The design was AB and using available sampling method, 3 students with high performance autism were selected. The measurement tool in this study was Garz questionnaire, K-Matt and Berge test.
Results: The results of the present study show that the basic mathematical skills in each of the subjects increased after the intervention.
Conclusion: In mathematics education, based on the ABA method, it is possible to teach mathematical concepts in a microcosm. In this method, the use of reinforcements and educational cardboard makes the process of teaching mathematical materials less attractive and less tedious, which in turn causes the math skills to increase over time.