چکیده:
زمینه: ازآنجاکه مدیریت صحیح کلاس درس یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در بهبود عملکرد یادگیرندگان است، و بهبود عملکرد از اهداف غایی نظامهای تربیتی است. بنابراین شناخت عوامل تاثیرگذار بر مدیریت کلاس ضرورت دارد.
هدف: پژوهش حاضر باهدف مشخص کردن نقش میانجی خلاقیت هیجانی در رابطه هیجانهای اساتید و مدیریت کلاس درس در دانشگاه فرهنگیان انجام گرفت.
روش: روش پژوهش از نوع توصیفی– همبستگی با استفاده از مدل معادلات ساختاری بوده و جامعه آماری کلیه اساتید دانشگاه فرهنگیان با جامعه 7000 نفر که با نمونهگیری به روش خوشهای تصادفی، 400 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامههای هیجان چن، (2016)، (پایایی 768/ 0) پرسشنامه مدیریت کلاس ولفگانگ و گلیکمن (1986)، (پایایی 767/ 0) و پرسشنامه خلاقیت هیجانی آوریل (1991)، (پایایی 796/ 0) استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از ضریب مسیر و آماره تی وروش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای spss نسخه 23 و Amos نسخه 24 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. همچنین جهت اندازهگیری تاثیر متغیر میانجی از آزمون سوبل استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد رابطه مدیریت کلاس و هیجانهای اساتید منفی و معنادار است و خلاقیت هیجانی بهعنوان متغیر میانجی، رابطه هیجانهای اساتید با مدیریت کلاس را بهبود میبخشد.
نتیجهگیری: درمجموع نتایج نشان داد دادههای پژوهش برازش مطلوب و قابلقبولی دارد و از مدل پژوهش حمایت میکنند.
Proper management of the classroom is one of the most important factors in improving the performance of learners, and performance improvement is one of the ultimate goals of educational systems. Therefore, it is necessary to know the factors influencing class management. Therefore, the present study aimed to determine the mediating role of emotional creativity in the relationship between teachers' emotions and classroom management at Farhangian University. The research method was descriptive-correlational using structural equation modeling and the statistical population of all professors of Farhangian University with a population of 7000 people that by random cluster sampling, 400 people were selected as the sample size. The tools used included:, Chen Emotion Questionnaire (2016), (Reliability 0.76), Wolfgang & Glickman Class Management Questionnaire (1986), (Reliability 0.767) and April Emotional Creativity Questionnaire (1991), (Reliability 0.796) were used. . The collected data were analyzed using path coefficient and t-statistic and structural equation method using SPSS software version 23 and Amos version 24. The Sobel test was also used to measure the effect of the mediating variable. The results showed that the relationship between classroom management and teachers 'emotions is negative and significant, and emotional creativity as a mediating variable improves the relationship between teachers' emotions and classroom management. Overall, the results showed that the research data has a desirable and acceptable fit and supports the research model.Keywords: Classroom Management, Teacher Emotions, Emotional Creativity. Farhangian University professors.
خلاصه ماشینی:
هدف : پژوهش حاضر باهدف مشخص کردن نقش میانجی خلاقیت هیجانی در رابطه هیجان های اساتید و مدیریت کلاس درس در دانشگاه فرهنگیان انجام گرفت .
همان طور که در سازم مدل مفهومی پژوهش نشان داده شده است ، بر این باور هستیم که هیجان های اساتید به طور مستقیم و غیرمستقیم (از طریق خلاقیت هیجانی) بر مدیریت کلاس تأثیر میگذارد.
بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هیجان های معلم و مدیریت کلاس با میانجیگری خلاقیت هیجانی بود.
سازم متغیرهای مورد بررسی در این پژوهش عبارت اند از: متغیر هیجان های معلم به عنوان متغیر انی برون زا یا جریان دهنده و مدیریت کلاس به عنوان متغیردرونزا یا جریان گیرنده و متغیر بر خلاقیت هیجانی معلم به عنوان متغیر میانجی اندازه گیری شدند.
مدل ساختاری پژوهش بر اساس نقش میانجی خلاقیت هیجانی در رابطه هیجان های معلم بر ل مدیریت کلاس فرد جدول ٧.
تأث یر بحث و نتیجه گیری عوام ل این پژوهش باهدف پیش بینی مدیریت کلاس بر اساس هیجان های معلم با میانجیگری فرد خلاقیت هیجانی انجام شد.
همچنین بر سازم اساس داده های جدول (٨) که نشان دهنده نتایج آزمون سوبل است با سطح معناداری انی (٠/٠٠١) که کمتر از ٠/٠٥ است ، بنابراین نقش خلاقیت هیجانی به عنوان متغیر میانجی بین بر هیجان های اساتید و مدیریت کلاس تأیید شد.
با توجه به داده های جدول ٨ میتوان گفت اثر هیجان معلم با میانجیگری بر خلاقیت هیجانی بر مدیریت کلاس بهتر شده است .