چکیده:
بیشک معطوف شدن نگاههای والدین و جامعهی آموزشی کشور به برآورده ساختن نیازهای علمی دانشآموزان نخبه سبب شده است تا نیازهای روحی این دسته از افراد در بین مشکلات گوناگون کمرنگ شود. اگر خصوصیاتی نظیر گذشت، همدلی، شوخ طبعی، کمک به دیگران، درک ضعف خود و دیگران، عدالتخواهی، رازداری، کنترل خشم و احساسی بودن را از جمله ویژگیهای هوش هیجانی یا هوش اجتماعی بدانیم، ضرورت دارد که در سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان که متولی جذب و پرورش دانشآموزان نخبه و مستعد کشور است و مدیران آینده را تربیت مینماید بررسیهایی در تبیین نقش هوش هیجانی به عمل آید. در مراحل جذب و پذیرش دانشآموزان نخبه در مدارس سازمان مذکور، میزان هوش منطقی (شناختی) دانشآموزان، در آزمونها سنجیده میشود.
خلاصه ماشینی:
نخبه ، هوش هيجاني، هوش اجتماعي، پيشرفت تخصيلي، دانش آموزان مقدمه در طول تحصيل نيز اغلب تلاش ها پيرامون هوش منطقي و بهره گيري از آن در پيشرفت تحصيلي شکل ميگيرد و بر همين اساس نيز ارزيابي پيشرفت تحصيلي انجام ميشود در حاليکه جريان هوش هيجاني، به صورت ويژه در اين دانش آموزان خود نمايي ميکند و به همين علت است که طي ساليان اداره اين مدارس ، جهت توجه به اين دسته از نيازهاي دروني، اقداماتي مانند: المپيادهاي ورزشي ، طرح پروژه هاي دانش آموزي، ابداعات و خلاقيت در زمينه علوم انساني در برنامه ها گنجانده شده اند.
اين پژوهش به طور مشخص دريافته است که ارتباط ضعيف يا فقدان ارتباط بين هوش منطقي، هوش هيجاني و پيشرفت تحصيلي بيش از هر چيز نشان ميدهد که موفقيت هاي تحصيلي دانش آموزان نخبه تا حد بسيار زيادي اتکا بر حافظه (بلندمدت يا کوتاه مدت ) دارد و اين بدان معناست که اگر هيچ گونه سرمايه گذاري و اقدام جدي روي رشد و پرورش نحبگان هم انجام نگيرد، آن ها با تکيه بر حافظه ي خود خواهند توانست همين موفقيت ها را کسب کنند.
» (گلمن ، ١٣٨٣: ٣٦٧ و ٣٦٨ و ٣٦٩) امروز در جامعه ي ما موضوع مذاکره و روش هاي آن در مباني مديريت اساسي است و اين آموزش در جمع نخبگان لازم است از مقطع راهنمايي و متوسطه و با تکيه بر سرمايه ي هوش هيجاني (که اين پژوهش نشان ميدهد در ميان دانش آموزان نخبه ي مدارس تهران سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان بالاتر از استاندارد است ) انجام گيرد.