چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش هیجانی و شادکامی در دانشآموزان بود. بدین منظور از جامعه آماری دانشآموز ان 100 نفر بطور تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. در این پژوهش از پرسشنامه هوش هیجانی و شادکامی آکسفورد استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین هوش هیجانی و شادکامی ارتباط معنادار دارد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که هوش هیجانی و شادکامی در مجموع 54 درصد شادکامی آنان را به طور معناداری تببین میکند.
خلاصه ماشینی:
(ذراتي، ايران ، ١٣٨٤) بيان مسئله با توجه به اهميت و ارزش شادکامي در بين متخصصان و دانشمندان آموزش و پرورش و علاقه به رشد و گسترش آن در بين دانش آموزان و آموزشگاه ها و بررسي ارتباط آن با عوامل مختلف که ممکن است موجب افزايش يا کاهش شادکامي دانش آموزان شود مثل هوش هيجاني که يکي از مسائل مهم در بين افراد جامعه خصوصا دانش آموزان ميباشد و نياز به رشد و گسترش آن احساس ميشود و سبک هاي يادگيري مختلف که دانش آموزان دارند و به قول ساموئل مسبک که ميگويد: «دانش آموزان از نظر گستردگي توجه و در نتيجه وسعت و صراحت آگاهي و اطلاعات با يکديگر متفاوت هستند.
(مهناز (١٣٨١) هوش هيجاني: داشتن ظرفيتي براي شناخت احساسات و هيجانات خود و ديگران و استفاده از اين هيجانات به نحومناسب براي بر قراري ارتباط بهتر با خود و ديگران (مشيري (١٣٨٢) شادکامي: مجموعه اي از يک سري شاديها موفقيت هاي افراد در زندگي ميباشد که فرد بايد بتواند بر مشکلات زندگي غلبه کند به موفقيت برسد تا زندگي فرد شاد کامي شود و سعي کند راه هاي شادکامي را به افراد منتقل کند و با ديگران رابطه شادي بر قرار کند و از زندگي خود لذت ببرد و احساسي شاد کامي در زندگي که هيچ چيز مثل زندگي مثبت نگرانه نميتواند احساس شادکامي و خوشبختي را در انسان به وجود بياورد انسان هايي که احساس خوشبختي ميکنند افرادي هستند کمتر با افکار و مسائل منفي درگير شوند با نيمه پر ليوان زندگي ميکنند و اتفاقات را از جانب مثبت ارزيابي ميکنند افکار روزانه آنها حول و هوش مسائل خوب دور ميزند و با ديدگاهي مثبت کارها و امور زندگي خود را دنبال ميکنند.