چکیده:
در هر جامعهای دانشآموزان از بزرگترین سرمایههای انسانی آن به شمار میآیند؛ زیرا با استفاده از دانش و مهارتهای آموخته شده خود قادرند گامهای استواری در جهت تعالی، رشد و آبادانی جامعه بردارند. از این رو از جمله اهداف مهم نظام آموزش و پرورش در هر جامعهای، تربیت دانشآموزانی با حس مسئولیتپذیری بالا است. این تحقیق با هدف بررسی اثربخشی آموزش تئاتر تعلیمی - تربیتی بر افزایش مسئولیتپذیری در دانشآموزان و به روش توصیفی - تحلیلی انجام شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد تئاتر تعلیمی – تربیتی به عنوان ابزار آموزشی مفیدی در فرایند یاددهی - یادگیری بوده که با بهرهگیری صحیح از آن میتوان در رشد، تکامل اخلاقی و توانمندیهای اجتماعی دانشآموزان از جمله مسئولیتپذیری تاثیر قابل توجهی گذاشت و آنان را برای حل مسائل در زندگی فردی و اجتماعی توانا ساخت.
خلاصه ماشینی:
اين تحقيق با هدف بررسي اثربخشي آموزش تئاتر تعليمي - تربيتي بر افزايش مسئوليت پذيري در دانش آموزان و به روش توصيفي - تحليلي انجام شده است .
يافته هاي تحقيق نشان ميدهد تئاتر تعليمي – تربيتي به عنوان ابزار آموزشي مفيدي در فرايند ياددهي - يادگيري بوده که با بهره گيري صحيح از آن ميتوان در رشد، تکامل اخلاقي و توانمنديهاي اجتماعي دانش آموزان از جمله مسئوليت پذيري تأثير قابل توجهي گذاشت و آنان را براي حل مسائل در زندگي فردي و اجتماعي توانا ساخت .
در واقع در اين پژوهش با هدف يافتن راه حلي مناسب از طريق تئاتر تعليمي تربيتي (پداگوژي) به عنوان شيوه اي کارآمد در کاهش اثرات رسانه ها بر روند رشد شخصيتي و رفتاري دوران کودکي و جلوگيري از زوال دوران کودکي سعي شده با استفاده از روش توصيفي و ميداني بدون دستکاري متغييرها، فرضيات پژوهش مورد بررسي قرار گيرد و در قسمت ميداني با استفاده از پرسشنامه کليت سئوالات و فرضيات را آزمايش شد؛ که در آخر يافتهاي بدست آمده حاکي از تائيد اين نظر گرديدکه تئاتر پداگوژيک با توجه به قابليت ها و کارآييهايي که در حوزه تعليم و تربيت دارد ميتواند به شرط فراهم آمدن بسترها و مقدمات ضروري و لازم آن راهکار مناسبي براي مقابله با تبعات سوء تکنولوژي و رسانه بر کودکان و دوران حساس آنها باشد.
» روش تحقيق پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي آموزش تئاتر تعليمي - تربيتي بر افزايش مسئوليت پذيري در دانش آموزان به شيوة توصيفي و از نوع کتابخانه اي انجام شده است و با توجه به روش پژوهش ، جامعه آماري پژوهش شامل کليۀ اسناد، مدارک و منابع مرتبط با موضوع مورد بررسي از قبيل کتب ، مقالات و پايان نامه ها ميباشد.