چکیده:
زمینه و هدف: آتشکدۀ نیّر تبریزی و گنجینۀ الاسرار عمان سامانی دو اثر فاخر ادبیات فارسی هستند که سرایندگانشان برای اولین بار با نگرشی عرفانی به شرح واقعۀ عاشورا پرداخته اند. بررسی و تبیین مسائل سبکی، نکات قوت و ضعف این دو اثر فاخر در حوزۀ ادبیات عاشورایی و تحلیل محتوای آنان جهت غنا بخشیدن به آموزه های عرفانی ناب اسلامی و فرهنگ دینی از اهمیت خاصی برخوردار است. روش مطالعه: پژوهش پیش رو مطالعه ای توصیفی-تحلیلی است که داده های مورد نیاز آن به شیوۀ کتابخانه ای گردآوری شده است. آثار مورد مطالعه گنجینۀ الاسرار عمان سامانی و آتشکدۀ نیّر تبریزی میباشد. یافته ها: سرایندگان این منظومه ها فراوان از امکانات زبانی و ابزارهای هنری و ادبی بهره گرفته اند تا علاوه بر توصیف وقایع عاشورا و نمودن فضایل و رذایل، بخشی از جهانبینی شیعه را با نگاه عاشقانه و عارفانه به تصویر بکشند. استفاده از تعبیرات و ترکیبات عرفانی، تمثیل گرایی، نمادپردازی، طبیعت گرایی، تلمیح به آیات و احادیث قدسی و به کارگیری اسلوب مناظره از ویژگیهای بارز ادبی و سبکی این دو منظومه است. نتیجه گیری: با وجود همۀ این برجستگیهای ادبی و سبکی، در برخی مواقع مباحثی چون بیان شطحیات، ترک ادب شرعی در تصاویر مرتبط با اولیاء، خلط افسانه و تاریخ و استناد به روایات ضعیف در دو منظومه قابلمشاهده است.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: Two Theosophy _ Ashorein Atashkadeh Nayyer Tabrizi and Ganjineh Al-asrar Omman Samani are two costly works in Farsi literature which their singers for the first time with a “ Theosophy” mind(That contains a large number of purports and containing literature and Farsi poem) explained “Ashora” event(which it itself is a sea of Shiite،religious learnings) and It is presented to Iran،s culture and literature .So،scrutiny of these kind of works and making clear of points in weakness and strength in these two costly works in district of “Ashoraien” literature.
METHODOLOGY: This research is based on library studies and descriptive analytical method. The study version belongs to Atashkadeh Nayyer Tabrizi and Ganjeneh Al-asrar Omman Samani.
FINDINGS: And the explanation and analyzation of their containing for increasing to unique “Theosophy” “Islamic” learning in Farsi poem and literature and “Ashoraien” culture contain very specific importance. The singers of these epopee use highly from the language possibility and art and literary instruments. So that; In addition to description “Ashora” events and showing goodness and badness with using of element of image and fancy try to show the theory of “Shiite” with “lovely” and “theosophy” look.
CONCLUSION: In these two epopee some of particular sensible literary and styles are used such as: using of “Theosophy” comments and compounds ،Allegory ،symbolism،naturalism،Allusion to signs (miracles) and holy discourse and using of disputation method. Furthermore, all these literary egregious, sometimes, some discussions are seen which include the impression of the “Sufi sect، thought(mind) and to statement the river of life and neglect of literary master، rank and mixture of history and legend and refer to weak narrative and so on.