چکیده:
زمینه و هدف: قلندریات به اشعاری اطلاق میشود که دربارۀ خصوصیات ظاهری و معنوی قلندران، از جمله باورها، آیینها و طرز زندگی آنهاست. مقصود این جستار واکاوی عناصر سازندۀ رباعیهای عطار نیشابوری در باب قلندریات و خمریات از مختارنامۀ اوست. این عناصر شامل شکل، زبان، موسیقی، زمینه های معنایی، عاطفه و صور خیال است. این واکاوی خصوصیات سبکی عطار را آنگونه که در این مجموعه نمایان شده، معرفی میکند. روش مطالعه: داده های این مطالعه از واکاوی منابع کتابخانه ای به دست آمده و سپس داده های حاصله به روش توصیف، تحلیل و گاهی مقایسه بررسی شده است. مسیر تحقیق چنین است که پس از مبانی و مفاهیم اولیۀ پژوهش، عنصر شکل با تاکید بر قالب شعرها، عنصر زبان در سطوح واجی، ساختواژی و نحوی، عنصر موسیقی در سطوح بیرونی، کناری و میانی، زمینه های معنایی با تاکید بر مضامین اصلی اشعار، عنصر عاطفه از نظر انواع من شاعر و صور خیال با محوریت مجاز، تشبیه، استعاره و کنایه مطالعه شده است. یافته ها: قالب مکانیکی در کنار وزن ثابت و ردیفهای طولانی و تکرار واژه محدودیتهایی را بر شعرها تحمیل کرده است. سطوح واجی و ساختواژی زبان در دایرۀ کاربردهای مرسوم باقی مانده است. در سطح نحوی زبان، جملات و خصوصا افعال امری غلبۀ صریح دارند و جزو خصوصیات سبک شخصی عطارند. موسیقی بیرونی به وزن رباعی محدود است. موسیقی کناری به دلیل استفادۀ حداکثری از ردیف حاکی از اهمیت حس موسیقایی نزد شاعر دارد و موسیقی میانی بر پایۀ عنصر تکرار شکل گرفته است. از بابت عنصر معنا، می نوشی و طربجویی در کنار غنیمت دانستن وقت و مرگاندیشی ظهور و فراوانی بیشتری دارند. نتیجه گیری: استفاده از صورت امری جملات، عنصر تکرار، توجه به من اجتماعی و بهره گیری از کنایه و مجاز مهمترین ویژگیهای سبکی عطار نیشابوری در قلندریات و خمریات است. برخی رویکردهای شاعر مثل تاکید بر قالب مکانیکی، وزن ثابت و ردیفهای طولانی محدودیتهایی را به شعر او تحمیل کرده است.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: Qalandriyat refers to poems on the outer and inner lineaments of Qalandars, such as their beliefs, ceremonies, and lifestyle. The essay analyzes the constituent elements of Attar Nishaburi’s Qalandriyat and Khamriyat. The elements include form, language, music, semantic contexts, emotions, and imagery. The central objective of the study is to determine the stylistic features of Attar's poetry, as exhibited in the mentioned poems.
METHODOLOGY: This is a library study. It employs a descriptive-comparative analysis method. After reviewing the basic concepts, the research path is as follows: the form of the poems, the language element at the phonological, lexical, and syntactic levels, the musical element at the external, side, and middle levels, semantic contexts with an emphasis on the main themes of the poems, The element of affection through scrutinizing poet's self, and finally, the imagery with the focus of figurative speech, simile, metaphor, and irony.
FINDINGS: Along with fixed rhythm, long rhymes, and lexical repetition, the mechanic form has imposed undesirable limitations on the poems. In the syntactic level of language, imperative verbs and sentences have dominance. They present the poetic style of Attar Neishaburi. The external music of his poems is limited to quatrain rhythm. The side music shows his intetion to maximizing the harmony in his poetry. The middle music bases on the element of lexical repetition. Due to the meaning, wine concepts, swinger, Carpe diem, and death significance are more mentioned and most frequent. The element of affection has emerged with the poet's social self.
CONCLUSION: Implying the imperative form of sentences, lexical repetition, social self significance, irony, and figurative speech are the most noteworthy stylistic features of Attar Nishabouri in Qalandriyat and Khamriyat. Some approaches of the poet, such as emphasizing the mechanical form, fixed rhythm, and long rhymes, have imposed limitations on his poetry.