چکیده:
زمینه و هدف: بحث پیرامون صفات الهی یکی از مباحث بسیار اساسی و کلیدی است که ریشه در قرآن مجید و سخنان اولیا دارد و از آغاز شکلگیری عرفان اسلامی در اندیشه های بسیاری از عارفان و واصلان نمود و تجلّی تام و تمام یافته است. در عرفان شناخت صفات الهی و آنچه پیرامون توحید و خداشناسی از طریق توجّه به این صفات مطرح میگردد در پردازش افکار عرفانی بزرگان عرفان و تصوف حائز اهمیّت است. هدف اصلی این جستار بررسی و تحلیل دیدگاه عارفان در چند اثر از امهات آثار نثر عرفانی سده های چهارم تا ششم هجری درخصوص صفات الهی میباشد. روش مطالعه: روش تحقیق در این بررسی بصورت توصیفی-تحلیلی بر مبنای مطالعات کتابخانه ای و شیوۀ سندکاوی است. جامعۀ آماری این جستار، امهات متون نثر عرفانی از سده های چهارم تا ششم شامل اللّمع فی تصوف از ابونصر سرّاج، کشفالمحجوب هجویری و روحالارواح فی شرح اسماء الملک الفتاح از سمعانی میباشد. یافته ها: یافته های پژوهش حاکی از آن است که به لحاظ اندیشگانی، از آنجا که نویسندگان مذکور شناخت صفات الهی را موجب شناخت بهتر پروردگار میدانند و بمدد آن طی طریق عرفان و رسیدن به حقایق وجودی را امکانپذیر میشمارند، بصورت گسترده ای به بررسی صفات خداوند در آثار خویش پرداخته اند. نتیجه گیری: در آثاری چون اللّمع فی تصوف، کشفالمحجوب، و روحالارواح فی شرح اسماء الملک الفتاح کاربرد صفات الهی با وجود توجّه نویسندگان به اشتراکات بسیار، در برخی جنبه های کلامی و عقیدتی سبب بروز تفاوتهایی شده است که بصورت نسبتا تاثیرگذاری در مشرب عرفانی نویسندگان منعکس گردیده است.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: The discussion about divine attributes is one of the most basic and key topics that has its roots in the Holy Quran and the words of the saints, and since the beginning of the formation of Islamic mysticism, it has been fully manifested in the thoughts of many mystics and scholars. In mysticism, the knowledge of divine attributes and what is raised about monotheism and theology through attention to these attributes is important in processing the mystical thoughts of the greats of mysticism and Sufism. The main purpose of this essay is to examine and analyze the views of mystics in some works of mystical prose works of the 4th to 6th centuries of Hijri regarding divine attributes.
METHODOLOGY: The research method in this review is descriptive-analytical based on library studies and the method of document analysis. The statistical community of this research is the sources of mystical prose texts from the 4th to the 6th centuries, including Al-Loma fi Suf by Abu Nasr Sarraj, Kashf al-Mahjub Hojwiri and Rooh al-Arwah in the Sharh al- Asma al-Mulk al-Fattah by Samani.
FINDINGS: The findings of the research indicate that from the point of view of thought, since the mentioned authors consider the knowledge of divine attributes to be a better knowledge of the Lord, and at the same time, they consider it possible to reach existential truths through mysticism, they widely investigate the attributes of God in their works. they have payed.
CONCLUSION: What has been obtained from this research is that in works such as Al-Lama in Sufism, Kashf al-Majjub and Rooh al-Arwah in the Sharh al- Asma al-Mulk al-Fattah, the use of divine attributes, despite the authors' attention to many commonalities, has caused differences in some theological and ideological aspects, which are Relatively, the influence is reflected in the mystical drink of the authors.