چکیده:
زمینه و هدف: مصطفی رحماندوست از برجسته ترین و نامآورترین شاعران معاصر در عرصۀ ادبیات بویژه شعر کودک است. هدف اصلی این جستار بررسی شگردها و ویژگیهای سبکی این شاعر کودک در سه سطح زبانی، ادبی و فکری میباشد تا بتوان اصلیترین ویژگیها و شاخصه های سبکی شاعر را مورد توجه قرار داد. روش مطالعه: پژوهش پیش رو به شیوۀ توصیفی-تحلیلی بر مبنای مطالعات کتابخانه ای و روش سندکاوی انجام شده است. جامعۀ آماری و محدودۀ پژوهش در این مقاله گزیده ای از آثار شعری رحماندوست در حوزۀ ادبیات کودک بویژه گروه سنی الف و ب میباشد. یافته : رحماندوست در سطوح سه گانۀ زبانی، ادبی و فکری از کلمات ساده و زودفهم، صور خیال متناسب، و نکات تعلیمی، آموزشی، اخلاقی و دینی بهره گرفته است. نتیجه گیری: در سطح زبانی، کلمات تا حدّ بسیار زیادی متناسب با سن کودکان، خالی از تعقید، دشواری و ضعف تالیف، بهره گیری از اصطلاحات و کلمات روزمره، عامیانه و گاه ضربالمثلهای بسیار ساده جهت افزایش سطح لغوی و گنجینۀ واژگان کودکان است. در سطح ادبی تکرار، تشخیص (جاندارانگاری) و تشبیه به میزان بیشتری جهت آموزش مفاهیمی چون رنگها، فصلها، محیط طبیعی، آموزش قانون، نکات اخلاقی مانند نوعدوستی، عطوفت و مهربانی، و توجه به قدرت خداوند مورد استفاده قرار گرفته است. مجاز، دیگر انواع استعاره های دیریاب و کنایه کاربرد بسیار محدود و مختصری در اشعار رحماندوست در حیطۀ مورد بررسی دارند. رحماندوست در سطح فکری با محور قرار دادن آموزش نکات اخلاقی، احترام به والدین، توجه به حضور خداوند در جهان هستی و مفاهیم مذهبی سعی در آموزش رنگها، فصلها، غذاها، حیوانات و... بصورت غیرمستقیم دارد.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: Mostafa Rahmandoost is one of the most prominent and famous contemporary poets in the field of literature, especially children's poetry. The main purpose of this essay is to investigate the methods and stylistic features of this child poet in three linguistic, literary and intellectual levels so that we can pay attention to the main features and stylistic features of the poet.
METHODOLOGY: The upcoming research will be carried out in a descriptive-analytical way based on library studies. The statistical community and scope of the research in this article is a selection of Rahmandoost's poetic works in the field of children's literature in the age group A and B.
FINDINGS: The findings of the research indicate that Rahmandoost used simple and easy-to-understand words, appropriate images and didactic, educational, moral and religious points at the three levels of language, literature and thought.
CONCLUSION: The results of the research indicate that at the linguistic level, the vocabulary of Rahmandoost is very much appropriate for the age of the children, free of superstition, difficulty and weakness of composition, use of everyday terms and words, slang and sometimes very simple proverbs to increase the lexical level and Children's vocabulary. At the literary level, repetition among the images of recognition (animation) and simile is used to a greater extent to teach concepts such as colors, seasons, natural environment, law education, moral points such as altruism, affection and kindness, attention to God's power, etc. Is. Allowed, other types of far-seeing metaphors and irony have a very limited and brief use in Rahmandoost's poems in the studied area. At the intellectual level, Rahmandost tries to teach colors, seasons, foods, animals, etc. indirectly by focusing on teaching moral points, respecting parents, paying attention to God's presence in the universe, and religious concepts.