چکیده:
پیشرفت هر جامعهای به چگونگی کیفیت آموزش و پرورش آن جامعه بستگی دارد. آموزش و پرورش اگر راه دموکراسی و روش علمی پیش گیرد زمینهی ایجاد جامعهای پیشرفته را مهیا میسازد. به منظور رسیدن به این دموکراسی، رعایت قانون و نظم و ایجاد نگرش مثبت در این زمینه و اعمال آن توسط افراد یک جامعه، به خصوص متولیان امر خطیر تعلیم و تربیت، ضرورت مییابد. امروزه با وجود ایجاد تغییرات عمیق در نظام آموزش و پرورش و تغییر در سیاستها و برنامهریزیهای آموزشی، بعضی از معلمان در رویارویی با مسائل و مشکلات آموزشی فاقد تواناییهای لازم و اساسی هستند و از روشهای قدیم و مهارتهای سنتی و انفرادی برای ادارهی کلاس خود استفاده کنند. همین امر باعث کندی شکلگیری فرایند یاددهی- یادگیری و آسیبپذیری امر آموزش شده است. تحقیقات بیشمار نشان دادهاند، بعضی از مشکلات اخلاقی و اجتماعی نوجوانان ما حاکی از جذاب نبودن محیط مدرسه و کلاس درس و کشمکشهای این گونه دانشآموزان با معلمان و در نتیجه افت تحصیلی آنان بوده است. لذا وجود مدیریت کارآمد معلمان و ایجاد شرایط لازم برای تسهیل در امر یادگیری در کلاس درس که مطابق نیازها و ویژگیهای فراگیران باشد، لازمهی جامعهی امروزی و راهگشای بسیاری از مشکلات نوجوانان است. هدف از نوشتار حاضر نیز بررسی شیوههای مدیریت کلاس درس در سطح مدارس و آموزشگاها میباشد که جهت تحقق موضوع در این مقاله، سعی بر این است که به مولفههایی چون تعریف مدیریت، اصول و هدفهای آن، مهارتها و شیوههای مدیریتی کلاس درس، نظریههای مدیریت و رفتار کلاسی، اهمیت و ضرورت نظم و انضباط در کلاس، روش تدریس مناسب، راهها و فنون ایجاد نظم کلاس و یا مدیریت کلاس و... پرداخته شود. از این رو روش غالب در این مقاله، روش توصیفی و کتابخانهای و با استفاده از ابزار فیشبرداری و مراجعه به پایگاههای علمی و اینترنتی اقدام به جمع آوری اطلاعات و دادههای لازم میشود.