چکیده:
در دنیای کنونی، شبکههای اجتماعی همانند اینستاگرام بهشدت در حال گسترش هستند و این گسترش شبکهها، پیامدهای متعددی بههمراه داشته است. یکی از پیامدهای شبکه اجتماعی اینستاگرام، ظهور میکروسلبریتیهاست که با روشهای متعدد درصدد کسب شهرت هستند. ازاینرو پژوهش با روش کیفی و از تکنیک نتنوگرافی (شبکهنگاری) به تحلیل دادهها با روش موضوعی (تماتیک) که آن را تحلیل درونمایه نیز میخوانند، به تأثیر میکروسلبریتیها بر شبکه اجتماعی و سپس بر جامعه پرداخته است. یافتههای پژوهش پیش رو نشان میدهد که میکروسلبریتیها موجب شکلگیری آسیبهای متعددی در جامعه میشوند که میتوان به تغییر گروههای مرجع، ترویج شرطبندی آنلاین، گسترش کلیشههای جنسی، گسترش مصرف تظاهری، انزوای نخبگان، از بین بردن ارزشهای والای اجتماعی، گسترش تبلیغات عمل زیبایی، گسترش فراغت انفعالی و خشونت کلامی اشاره کرد.
Nowadays, social networks such as Instagram are expanding rapidly, and this expansion of networks has had many consequences. One of the consequences of the Instagram as a social network is the emergence of micro-celebrities who are trying to gain fame in many ways. This research analyzes the effect of micro-celebrities on the social network and then on the society with a qualitative approach using netnography technique and a thematic analysis. The findings show that micro-celebrities cause many harms in the society, which can have consequences like altering reference groups, promotion of online betting, expansion of sexual stereotypes, expansion of pretentious consumption, isolation of elites, destruction of transcendental social values, expansion of beauty treatment advertisements, expansion Passive leisure and verbal violence pointed out.