چکیده:
بازاریابی برای هر کسب و کاری حیاتی است. بازاریابی فرآیندی است که شامل تحقیق، ترویج و فروش محصولات و خدمات به بازار هدف(مصرفکنندگان) میشود. هدف اصلی از انجام این مطالعه بررسی تاثیر فضای مجازی در بازاریابی و تبلیغات شرکت خودروسازی سایپا تعیین شد. روش انجام این پژوهش بصورت تحلیلی- کاربردی و با بهرهگیری از روش سوات (SWOT) میباشد که نتایج بدست آمده نشان داد؛ معیار سازمانی با امتیاز 608/ 0 به عنوان مهمترین شاخص در تاثیر فضای مجازی بر تبلیغات و بازاریابی در شرکت سایپا انتخاب شده و پس از آن بترتیب معیار اقتصادی با امتیاز 229/ 0در رتبه دوم، محیطی با امتیاز 111/ 0دررتبه سوم و اجتماعی با امتیاز050/ 0در رتبه چهارم قرار دارند. همچنین نتایج ماتریس برنامهریزی راهبردی کمی(QSPM) نشان میدهد از میان راهبردهای تدوین شده، بالاترین جذابیت مربوط به راهبرد از بین بردن محدودیت در پهنای باند و ایجاد زیرساخت مناسب در بروز فرصتهای بکارگیری فضای مجازی در تبلیغات و بازاریابی شرکت خودروسازی سایپا است و پایینترین جذابیت مربوط به راهبرد جلوگیری از کاهش کیفیت قطعات، سوء استفاده شرکتهای سودجو و بیاعتمادی مشتریان نسبت به خرید محصول بصورت اینترنتی است.
Marketing is essential for any business. Marketing is a process that involves researching, promoting and selling products and services to the target market (consumers). The main purpose of this study was to investigate the impact of cyberspace on marketing and advertising of Saipa Automotive Company. The method of this research is analytical-applied and using SWOT method (SWOT) which showed the results; Organizational criterion with a score of 0.608 was selected as the most important indicator in the impact of cyberspace on advertising and marketing in Saipa Company, followed by economic criteria with a score of 0.229 in the second place, environmental with a score of 0.111 in the third place and social with a score of 050 / 0 are in fourth place. Also, the results of Quantitative Strategic Planning Matrix (QSPM) show that among the developed strategies, the highest attractiveness is related to the strategy of removing bandwidth restrictions and creating a suitable infrastructure in the occurrence of cyberspace opportunities in the company's advertising and marketing. Saipa is a car manufacturer and the lowest attraction is related to the strategy to prevent the reduction of parts quality, abuse of profiteering companies and customers' distrust in buying the product online.
خلاصه ماشینی:
608 was باشد که نتایج بدست آمده نشان داد؛ معیار سازمانی با امتیاز ٠/٦٠٨ selected as the most important indicator in the impact of cyberspace on advertising and marketing in Saipa به عنوان مهمترین شاخص در تاثیر فضای مجازی بر تبلیغات و Company, followed by economic criteria with a score بازاریابی در شرکت سایپا انتخاب شده و پس از آن بترتیب معیار of 0.
همچنین Quantitative Strategic Planning Matrix (QSPM) show نتایج ماتریس برنامه ریزی راهبردی کمی(QSPM) نشان میدهد that among the developed strategies, the highest attractiveness is related to the strategy of removing از میان راهبردهای تدوین شده ، بالاترین جذابیت مربوط به راهبرد bandwidth restrictions and creating a suitable از بین بردن محدودیت در پهنای باند و ایجاد زیرساخت مناسب در infrastructure in the occurrence of cyberspace opportunities in the company's advertising and بروز فرصت های بکارگیری فضای مجازی در تبلیغات و بازاریابی marketing.
در حقیقت سرعت انتقال داده و اطلاع رسانی در فضای مجازی بصورت آنی و در لحظه صورت میپذیرد، بطوری که در کسری از ثانیه ، عده کثیری، خبر یا آگهی شما را خواهند دید که از این حیث در مقایسه با سایر مبانی و مصادیق بازاریابی منحصر بفرد محسوب میشود(کارانیکلاس و همکاران ، ٢٠١٩) تبلیغات در فضای مجازی به دلیل تنوع و تکثر مورد توجه بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک و بزرگ در دنیا قرار گرفته است .
لذا براساس آنچه ذکر گردید در این مطالعه تلاش شد نقاط قوت و ضعف فضای مجازی بر بازاریابی و تبلیغات در شرکت خودرو سازی سایپا مورد بررسی و شناسایی قرار گیرد.