چکیده:
هدف از تحقیق حاضر، بررسی نقش رسانههای اجتماعی در توسعه گردشگری درمانی شهر اصفهان بود. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی پیمایشی بود که به صورت میدانی اجرا شد. جامعه آماری این تحقیق متخصصان درمان، گردشگری و رسانههای درمانی بودند. روش نمونهگیری تحقیق حاضر به صورت در دسترس بود که تعداد 200 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط 12 نفر متخصصان مدیریت درمانی، گردشگری و رسانه مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن 84/ 0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون کلموگروف اسمیرونوف، آزمون تی تک نمونهای و آزمون رتبهای فریدمن با استفاده از نرمافزارهای SPSS نسخه 25 انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد رسانههای اجتماعی از طریق ایجاد تقاضا برای خدمات و کالاهای درمانی و ایجاد جذابیت برای اجتماعات، زمینه لازم برای توسعه در توسعه گردشگری درمانی فراهم میکند؛ بنابر این استفاده از رسانههای اجتماعی میتواند نقش مثبتی در تصویر ذهنی گردشگران شهر اصفهان داشته باشد.
The purpose of the present study was to investigate the role of social media in the development of therapeutic tourism in Isfahan. The present research method was a descriptive survey that was implemented in the field. The statistical population of this study was the specialists of treatment, tourism and medical media. The sampling method of the present study was available in which 200 questionnaires were analyzed. The research tool had produced a researcher questionnaire, which was confirmed by 12 people in medical, tourism and media management professionals, with a reliability of 0.84. The data analysis was performed using the SMSE Model Test, and Friedman's SPSS software using SPSS software. The results of the study showed that social media provides the basis for development in the development of therapeutic tourism by creating demand for services and health goods and creating attractiveness for communities; Therefore, the use of social media can play a positive role in the mental image of Isfahan tourists
خلاصه ماشینی:
اثرگذاری رسانه های اجتماعی بر توسعه گردشگری درمانی(مورد مطالعه : شهر اصفهان ) ١سید فخرالدین طاهرزاده موسویان ١کارشناسی ارشد مهندسی مخازن هیدروکربوری، رییس مرکز پژوهش های صنعتی و معدنی تجهیز صنعت نگین پاسارگاد، ایران تاریخ دریافت : ١٤٠٠/٠٧/٠٤ تاریخ پذیرش : ١٤٠٠/٠٨/٠٨ Impact of social media on the development of therapeutic tourism (Case Study: Isfahan City) Seyed Fakhruddin Taherzadeh Mousavian Master of Hydrocarbon Tank Engineering, Head of the Center for Industrial and Mineral Research Equipment Negin Pasargad Industry, Iran Received: (24/09/2021) Accepted: (29/10/2021) چکیده Abstract: هدف از تحقیق حاضر، بررسی نقش رسانه های اجتمـاعی در The purpose of the present study was to investigate the role of social media in توسعه گردشگری درمانی شـهر اصـفهان بـود.
در عرصه درمان هم در میان تمام ابزارها مورد استفاده رسانه ها به علت دامنه نفوذ و داشتن نقش هایی چون فرهنگ سازی ، آموزش ، اطلاع رسانی ، شگردهای تبلیغاتی نقش بسیاری مهمی در شکل گیری واقعیت های اجتماعی ، هنجارهای جامعه و توسعه صنعت گردشگری دارند (شهبازی و همکاران ، ١٣٩٨).
با توجه به اهمیت این موضوع ، محقق در پی آن است که نقش رسانه های اجتماعی در توسعه گردشگری درمانی شهر اصفهان مورد بررسی قرار دهد.
ابزار جمع آوری اصلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن به تأیید ١٢ نفر از متخصصان مدیریت درمانی، گردشگری و رسانه های درمانی قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ ٠/٨٤ دست آمد.