چکیده:
هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی بحث های گروهی و روش تدریس اکتشافی در یادگیری درس علوم
تجربی دانش آموزان ابتدایی برازجان بود.. ابزار جمع آوری اطلاعات به صورت مشاهده و آزمون بوده است و
به کمک اجرای عملی بحث گروهی و اکتشافی و استخراج نتایج آنها انجام شد. کل جامعه پژوهش ۹۵۴۰
نفر دانش آموز دختر و پسر در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بود که از میان آنها نه به صورت تصادفی ۶۰ نفر
به دو گروه ۳۰ نفره تحت آزمون بحث های گروهی و اکتشافی قرار گرفتند و یک گروه ۳۰ نفره هم به عنوان
کنترل در نظر گرفته شد. دانش آموزان گروه آزمایش طی۶ جلسه ۴۵ دقیقه ای؛ آموزشهای لازم را دیدند
و گروه های کنترل هیچ آموزشی در این مورد دریافت نکردند. برای تعیین پایایی پیش آزمون و پس آزمون
از آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن ۷۹+ دست آمد. از آنجایی که پاسخ به سوالات به صورت
تشریحی خواسته شد.ء برای کاهش اثر قضاوت مدرس نیز از آلفای کرونباخ برای مصححان استفاده شد که
مقدار ۸۷/ به دست آمد.روش بررسی داده هاء با کمک آمار توصیفی و استنباطی بوده » روش پژوهش به
صورت نیمه تجربی و تجزیه و تحلیل نهایی» توسط نرم افزار اس. پی. اس. اس؛ انجام شد. یافته ها نشان
داد آتای آزمون میزان یادگیری با روش اکتشافی (۴۰۲/) و پس آزمون میزان یادگیری با روش بحث
گروهی(۳۹۵) ۰ متفاوت است. .همچنین ضریب انا حاکی از آن است که ۱۰ درصد از تغییرات در گروه
آزمایشی ناشی از روش تدریس متفاوت در دو گروه است. همچنین ضریب اتا حاکی از آن است که ۱۴
درصد از تغییرات و کیفیت در گروه ناشی از روش تدریس متفاوت در دو گروه است و نتیجه گیری شد
بحث های گروهی و روش اکتشافی» بر میزان یادگیری علوم تجربی دانش آموزان پایه پنج مقطع ابتدایی
برازجان» تاثیر دارد و روش اکتشافی, آثربخشی بیشتری دارد.