چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه بین استراتژی تجاری و ضعفهای با اهمیت کنترل داخلی
در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. بدین منظور نمونهای شامل تعداد
106 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی بین سالهای 1390 الی
1396 با استفاده از مدلهای رگرسیونی لجستیک و چندگانه به روش دادههای تابلویی مورد
بررسی قرار گرفته است. یافتههای حاصل از آزمون فرضیه اول پژوهش حاکی از آن است که
استراتژی تجاری با احتمال گزارش ضعفهای با اهمیت کنترل داخلی در گزارش حسابرسی رابطه
دارد. این بدان معنی است که شرکتهایی که نمره استراتژی بالاتری دارند) دارای استراتژی
تهاجمی هستند (با احتمال بیشتری با گزارش ضعفهای کنترل داخلی با اهمیت در گزارش
حسابرسی خود مواجه میشوند. از طرفی در این شرکتها احتمال اصلاح ضعف کنترل های
داخلی حسابداری در آینده ضعیف تر میباشد.
خلاصه ماشینی:
بدين منظور نمونه اي شامل تعداد ١٠٦ شرکت پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طي دوره زماني بين سال هاي ١٣٩٠ الي ١٣٩٦ با استفاده از مدل هاي رگرسيوني لجستيک و چندگانه به روش داده هاي تابلويي مورد بررسي قرار گرفته است .
اين بدان معني است که شرکت هايي که نمره استراتژي بالاتري دارند(داراي استراتژي تهاجمي هستند) با احتمال بيشتري با گزارش ضعف هاي کنترل داخلي با اهميت در گزارش حسابرسي خود مواجه مي شوند.
جدول شماره ٢، خلاصه نتايج آزمون کولموگروف – اسميرنف {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} يافته هاي جدول فوق نشان ميدهد که داده هاي مربوط به متغير ضعف هاي با اهميت کنترل داخلي براي شرکت هاي مـورد مطالعـه داراي توزيع نرمال نمي باشند و در حقيقت سطح معناداري در آزمون فوق براي متغير مذکور کمتر از ٠/٠٥ اسـت (٠/٠٥ > ٠/٠٠٠ / = ) لذا فرضيه نرمال بودن مشاهدات براي اطلاعات اوليه تائيد نمي گردد؛ بنابراين لازم است در ادامه نمودار جعبه اي متناظر با متغير مذکور را در جهت شناسايي مشاهدات دور افتاده مورد بررسي قرار دهيم .
بنابراين با عنايت به معنادار بودن ضرايب مذکور و اطلاعات استخراج شده در مدل ١، فرضيه پژوهش مبني بر اينکه " استراتژي تجاري با احتمال گزارش ضعف هاي با اهميت کنترل داخلي در گزارش حسابرسي رابطه دارد.