چکیده:
هدف اصلی این پژوهش, تاثیر قابلیتهای بازاریابی بر عملکرد شرکتهای کشتیرانی با نقش میانجی جهت
گیری بازارء استراتژی بازار و قدرت سازمانی میباشد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از دو حوزه آمار توصیفی و
آمار استنباطی استفاده شد. یافتهی توصیفی مربوط به متغیرهای پژوهش از طریق خروجی نرمافزار Amos به دست آمده است. برای آزمون فرضیهها از اآمار استنباطی استفاده شد بهاین تر تیب ابتدا با استفاده از آزمون
کولموگروف-اسمیرنف نرمال بودن توزیع دادهها بررسی شد و سپس برای آزمون فرضیهها با نرمافزارهای
85 که تحلیل عاملی تاییدی و محتوایی و همچنین تاثیر عاملها از رگرسیون استفادهمیگردد. جهت
آزمون فرضیات پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از روش حداکثر درست نمایی در نرم افزار
Amos نسخه ۲۳ استفاده شده است. جهتگیری بازار دارای اثر تعدیل کننده در رابطه مستقیم بین
قابلیتهای بازاربابی واعملکرد شراکت میباشد. بااتوجه به ضریب استاندارده 0/76 واسطح ممناداری به
دست آمده (P> 0. 01) این فرضیه تایید میگردد. قدرت بازار دارای اثر تعدیل کننده در رابطه مستقیم بین
قابلیتهای بازاربابی و عمالکرد شراکت میباشد. بالتوجه بدضریب استاندا رد ۰/۸۵ واسطح ممتاداری به
دست آمده (P> 0. 01) این فرضیه تایید میگردد. استراتژی بازار دارای اثر تعدیل کننده در رابطه مستقیم
بین آقابلیتهای بازار بابی و عملکرد شرلکت میباشد. با توجه بد ضویب استاندار 0/35 و سطح ممتاداری به
دست آمده (P> 0. 01) این فرضیه تایید میگردد. ویژگیهای شرکت دارای اثر تعدیل کننده در رابطه
مستقیم بین قابلیتهای بازاریابی و عملکرد شرکت میباشد. با توجه به ضریب استاندارد ۰/۷۶ و سطح
معناداری به دست آمده (P> 0. 01) این فرضیه تایید میگردد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به ضریب استاندارد 76/0 و سطح معناداری به دست آمده (P واژگان کليدي: قابلیت های بازاریابی، عملکرد شرکت، جهت گیری بازار، استراتژی بازار، قدرت سازمانی مقدمه بازاریابی نقش بسیار مهمی را در تعیین گرایش استراتژیک و عملکرد شرکتها دارد.
آزمون فرضیههای فرعی پژوهش فرضیه فرعی اول: جهت گیری بازار دارای اثر تعدیل کننده در رابطه مستقیم بین قابلیت های بازاریابی و عملکرد شرکت می باشد.
با توجه به ضریب استاندارد 76/0 و سطح معناداری به دست آمده (P فرضیه فرعی دوم: قدرت بازار دارای اثر تعدیل کننده در رابطه مستقیم بین قابلیت های بازاریابی و عملکرد شرکت می باشد.
با توجه به ضریب استاندارد 85/0 و سطح معناداری به دست آمده (P فرضیه فرعی سوم: استراتژی بازار دارای اثر تعدیل کننده در رابطه مستقیم بین قابلیت های بازاریابی و عملکرد شرکت می باشد.
با توجه به ضریب استاندارد 35/0 و سطح معناداری به دست آمده (P فرضیه فرعی چهارم: ویژگیهای شرکت دارای اثر تعدیل کننده در رابطه مستقیم بین قابلیت های بازاریابی و عملکرد شرکت می باشد.
با توجه به ضریب استاندارد 76/0 و سطح معناداری به دست آمده (P جدول4- خلاصه نتایج پژوهش فرضیه, بار عاملی, سطح معنیداری, پذیرش قابلیتهای بازاریابی بر عملکرد شرکتهای کشتیرانی با نقش میانجی ویژگیهای شرکت، جهت گیری بازار، استراتژی بازاریابی و قدرت بازار تأثیر دارد.
, 75/0, 0001/0, تأیید جهت گیری بازار دارای اثر تعدیل کننده در رابطه مستقیم بین قابلیت های بازاریابی و عملکرد شرکت می باشد.
فرضیه فرعی دوم: قدرت بازار دارای اثر تعدیل کننده در رابطه مستقیم بین قابلیت های بازاریابی و عملکرد شرکت می باشد.