چکیده:
رقابت در میان شرکتهای تولی دکننده مواد شیمیایی در صنایع مختلف ازجمله شویندهها و مواد بهداشتی شتی رو به افزایش است. 1 بنابراین» تحقیق در زمینه بهبود عملکرد رقابتی اهمیت مییابد. هدف تحقیق حاضر مطالعه اثرگذاری استراتژی بازاریابی بر عملکرد رقابتی (کیفیت. قیمت. تحویل و انعطافپذیری) است. جامعه آماری را کلیه مدیران در صنعت تولیدات محصولات شوینده و بهداشتی تشکیل میدهند که بهصورت تصادفی پرسشنامه توزیع و 59 پرسشنامه که بهطور صحیح تکمیلشده بودندء تحلیل شد. از نرمافزار ۳1.5 SMART PLS بهمنظور تحلیل و آزمون فرضیهها استفاده شد. نتایج حاکی از این است که قلمروء اهداف آرمانی و عملیاتی» تخصیص مناسب. منابع مزیت رقابتی و همافزایی بهعنوان اجزای 5 گانه استراتژی بازاریابی میتوانند عملکرد رقابتی را تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین پیشنهاهد میشود 1) به اولویتبندی استراتژیهای بازاریابی و انتخاب بهترین آن در این صنعت اهتمام شودء 2) تخصیص منابع در به دست آوردن مزیت رقابتی و عملکرد رقابتی اهمیت دارد بنابراین بودجهبندی و پیشبینی هزینه و بهای تمامشده اهمیت دارد. 3) کارکنان و مدیران در اجرای استراتژی بازاریابی تاثیرگذار است بنابراین در انتخاب آنها توجه ویژه شود و 4) در این صنعت داشتن مزیت رقابتی یک عامل رقابتی است بنابراین باید به آن توجه ویژه شود.
The competition among companies producing chemicals in various industries, such as detergents and hygiene products, is increasing. Therefore, research in the field of improving competitive performance becomes important. The aim of this research is to study the effect of marketing strategy on competitive performance (quality, price, delivery and flexibility). The statistical population consists of all the managers in the Detergent and Cosmetic industry, which was randomly distributed questionnaires and 59 questionnaires that were correctly completed were analyzed. SmartPLS software was used to analyze and test the hypotheses. The results indicate that territory, ideal and operational goals, appropriate allocation, sources of competitive advantage and synergy as five components of marketing strategy can affect competitive performance. Therefore, it is suggested that 1) attention should be paid to prioritizing marketing strategies and choosing the best one in this industry, 2) allocation of resources is important in obtaining competitive advantage and competitive performance, so budgeting and forecasting costs and costs are important. 3) Employees and managers are influential in the implementation of marketing strategy, so special attention should be paid to their selection and 4) in this industry, having a competitive advantage is a competitive factor, so special attention should be paid to it.