چکیده:
واکنش موزهها به شیوع ویروس کرونا، ابتدا تعطیلی و سپس ایجاد فرصتهای جدید همانند برگزاری تور مجازی یا موزه مجازی شد و بازدیدکنندگان در این شرایط قرنطینه، به بازدید از موزهها پرداختند. اشاره به این مسئله از دیدگاه جامعهشناسی رابطهگرایانه بوردیو از اهمیت موضوع و موجب فعالیت دیگر موزهها، در این زمینه میشود. هدف تحقیق؛ شناخت رابطهی سرمایه و میدان بوردیو در موزههای مجازی ایران پاندمی کوید ۱۹ سال ۱۴۰۰ است. روش پژوهش توصیفی تحلیلی و گردآوری اطلاعات به روش کتابخانهای و با ابزار فیشبرداری و در روش مشاهده غیرمستقیم، با مصاحبات سایتی و خبرگزاریهای موزهها، جمع آوری میگردد. تعداد 3 موزه به صورت هدفمند، که با روش مبتنی بر هدف تحقیق مورد گزینش قرار گرفتند. بر اساس یافتهی تحقیق؛ موزهها ضمن بستن درب خود در همهگیری، به برگزاری تورهای مجازی پرداختند. این موزهها در دوران پسا کرونا با کنشهای (دوره کرونا)، میتواند صنعت گردشگری و بازدید از موزه را به شکل سرمایهها در میدانهای اجتماعی و فرهنگی به دست آورد. بر اساس نتایج به دست آمده به نسبت از نظریه پییر بوردیو؛ مبتنی بر کنش موزهها در میدان پهنه دامن تولید، با سرمایههای مختلف است. کنش موزهها در اپیدمی کرونا با سرمایه اقتصادی در میدان فرهنگی، شامل تورهای مجازی یا همان موزه مجازی میباشد که این روند در دوران پسا کرونا میتواند موجب چرخهای برای تکامل سرمایهها در این میدان باشد لیکن اینبار چرخهی کنش توسط اجتماع جایگزین موزهها در میدان اجتماعی و فرهنگی بوده که سبب ایجاد سرمایههای اقتصادی و اجتماعی، فرهنگی و نمادین خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
مطالعه رابطهی سرمایه و میدان بوردیو در موزههای مجازی منتخب پاندمی کوید 19 سال 1400 نمونههای موردی: موزه ملی ایران، موزه قدس رضوی، موزه هنرهای معاصر اصفهان زهرا علی اوغلی ضیائی* دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.
کنش موزهها در اپیدمی کرونا با سرمایه اقتصادی در میدان فرهنگی، شامل تورهای مجازی یا همان موزه مجازی میباشد که این روند در دوران پسا کرونا میتواند موجب چرخهای برای تکامل سرمایهها در این میدان باشد لیکن اینبار چرخهی کنش توسط اجتماع جایگزین موزهها در میدان اجتماعی و فرهنگی بوده که سبب ایجاد سرمایههای اقتصادی و اجتماعی، فرهنگی و نمادین خواهد شد.
طی چندها ماه، موزهها نیز همراه مردم و جامعه به شرایط پاندمی روی آوردند و بازخورد منفی بر موزههای سرتاسر جهان و ایران، منجر به ایجاد ارتباط مجدد با مردم و جامعه، فعالیت و تورهای مجازی رایگان برای بازدیدکنندگان سرتاسر دنیا انجامید و نوعی ارتباط غیر فیزیکی بین بازدیدکننده و آثار هنری موزهها صورت گرفت.
(شاهرودی، ۱۳۹۹) پژوهش مقالههای صورت گرفته به بحث کرونا و پیامد آن در انواع زمینه و هنرها پرداختهاند لیکن وجود خلا اطلاعاتی در این زمینه، موجب به پژوهش پیامد فعالیت مجازی موزه در دوره قرنطینه بر اساس سرمایه پییر بوردیو میباشد.
این تور مجازی، در راستای برنامههای موزه هنرهای معاصر اصفهان است که با آغاز شیوع ویروس کرونا در جهان و ایران، حضور در فضای مجازی را در دستور کار خود قرار داده است.