چکیده:
هدف از پژوهش حاضرء تعیین نقش و سهم متغیرهای مربوط به
و خانواده» پایگاه اجختماعی و مکان کترل و مقاسة داش آموزان
دختر و سر در انگیزش یشرفت بوده است. بدینمنظور از بین
7058 نفرااز داش آموزاندختر و پسر سوم متوسطه شهرستان
ساری در سال تحصیلی ۷۸ - ۷7 به روش نمونه گیری خوشهای
چند مرحلهای»504 نفر دانش آموز دختر و پسر انتخاب شدند و
مقباسهای خانواده» مکان کتترل راتره انگیزش پیشرفت هلمریچ
به همراه پسرسشنمهای جهت سنجش پایگاه اجتماعی» در
کلسهای انتخاب شده اجرا شد. دادههای به دست آمده متناسب
با فرضبههای تحقیق از طریق آزمونهای آماری تحلیل رگرسیون
چند متغیره و ] تست برای گروههای مستقل. مورد تحلیل قرار
گرفتند. نتایج تحقیق شان داد که از بین متغیرهای مربوط به جو
خانواده» چهار متغیر گرایش عقلانی - فرهنگی. نظم» استقلال و
کترل ۷ انگپزش پبشرفت راسطة معنیداری داشتهاند. از بین
متخیرهای و خانواده» پایگاه اجتماعی و مکان کترل» دو متغیر اول
با انگیزش شرفت رابطة معنیداری داشتهاند اما مکان کنترل قادر
به تین انگیزش پبشرفت بوده است. نیج آخر این تحقیق نشان
داد که دختران در مقاسه با پسران از انگیزش پیشرفت بالاتری
برخوردارند.
زین مقاله که حاصل پژوهشی است در واحد علوم و تحقیقات
داشگاه آزاد اسلامی توسط آقای دکترجعفر دارامی در اخشار
فصلنامه فرار گرفته است. بدین وسیله از ابشان تشکر و قدردانی
میشود.
خلاصه ماشینی:
نتیجهء مطالعه در بعد مربوط به خانواده نشان داد که گرایش به خانواده از متغیرهای پیشبین خوب برای انگیزش پیشرفت در دانشآموزان بوده است(منبع شمارهء 5).
هاریس(8)تعدادی از زنان سیاه و سفید پوست را با توجه به فاکتورهای مختلف مورد مطالعه قرار داد و در بعد خانواده به این نتایج قابل توجه رسید که کار مادر در خارج از خانه و احساس مثبت نسبت به پدر،با انگیزش پیشرفت رابطهء معنیداری دارد اما بین عاملهای خانواده،نژاد و عوامل شخصی تعامل معنیداری در نیاز به پیشرفت مشاهده نشده است.
در همین مطالعه برای تأیید روایی مقیاس،همبستگی آن با پیشرفت تحصیلی مورد محاسبه قرار گرفت که اندازهء این رابطه معنیدار بوده است(منبع شمارهء 18).
به این صورت که از بین متغیرهای مربوط به جو خانواده چهار متغیر با انگیزش پیشرفت رابطهء معنیداری داشته و بقیهء متغیرها قادر به تبیین و پیشبینی انگیزش پیشرفت نبودهاند.
نتیجهء دیگر این مطالعه،وجود رابطهء معنیدار بین پایگاه اجتماعی و انگیزش پیشرفت بوده است(فرضیه دوم).
نتیجهء مطالعهء یعقوبخانی(31)نشان میدهد که جو خانواده و پایگاه اجتماعی با پیشرفت تحصیلی رابطهء معنیداری دارد اما در این مطالعه سهم پایگاه اجتماعی بیشتر از جو خانواده بوده است.
2. نتیجهء دیگر این مطالعه،وجود رابطهء معنیدار بین پایگاه اجتماعی و انگیزش پیشرفت بوده است؛بنابراین،عاملهایی مثل تحصیلات والدین،در رشد انگیزش پیشرفت کودکان و نوجوانان نقش معنیداری دارد.
The Journal of Genetic Psychology, Vol. 197.
The Journal of social psychology, 12,(4), PP.
Family factors related to children''s intrinsic extrinsic motivational orientation and academic performance.
Family factors related to children''s intrinsic extrinsic motivational orientation and academic performance.