چکیده:
سازمان یک نهاد اجتماعی است که مبتنی بر هدف بوده و دارای سیستمهای فعال و هماهنگ است،با محیط خارجی ارتباط دارد و ساختار آن به صورتی آگاهانه طرحریزی شده است.ساختار سازمانی باید بتواند در مورد مسئولیتها و ارتباطات درون سازمانی چهارچوبی ارائه داده و بین ارکان اصلی سازمان ارتباط برقرار کند.ساختار سازمانی میبایست سازمان را بصورت مجموعهای منسجم و واحد درآورد به نحوی که همه فعالیتهای درون آن هماهنگ باشد.ساختار سازمانی باید به گونهای باشد که بتوان با مراجعه به آن فرایند پردازش اطلاعات را نیز درک کرد.[1] در گذشته هنگامی که محیط نسبتا با ثبات بود،بیشتر سازمانها به تغییرات اندک و تدریجی اکتفا میکردند و برای بهرهبرداری از فرصتهای پیش آمده بدان گونه عمل مینمودند.ولی با گذشت زمان.در سراسر دنیا سازمانها از دریافتند که فقط تغییرات تدریجی و در جهت بهبود، راهگشای مشکلات کنونی سازمانها نیست و گاهی در ساختا رسازمان باید به صورت اساسی تجدیدنظر شود.رقابت جهانی و تغییرات تکنولوژیک موجب خواهد شد که در آینده بین ساختار و استراتژی هماهنگی بیشتری مورد نظرشان تبعیت کرده و در هنگام لزوم بتوانند،با انتخاب متدلوژی صحیح در ساختار خود تجدید نظر کنند.[6]
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) متدولوژی تجدید ساختار سازمانی در راستای تحقق استراتژیهای اولویتدار نویسنده: پیمان اخوان دانشجوی دکترای مدیریت سیستم و بهرهوری دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران چکیده سازمان یک نهاد اجتماعی است که مبتنی بر هدف بوده و دارای سیستمهای فعال و هماهنگ است،با محیط خارجی ارتباط دارد و ساختار آن به صورتی آگاهانه طرحریزی شده است.
[1] چالشی که پیش روی مدیران قرار دارد این است که بتوانند ساختار سازمان و طرح آنرا درک کنند و بموقع لزوم دست به تجدید ساختار بزنند تا بتوانند استراتژیهای مورد نظر خود را بصورت موفقیتآمیز پیادهسازی نمایند.
2. متدولوژی تجدید اساسی ساختار سازمان همانگونه که ذکر شد،در گذشته هنگامی که محیط دارای ثابت نسبی بود،بیشتر سازمانها جهت پیشبرد اهداف استراتژیک خود به تغییرات تدریجی و بهبود ساختار سازمانی اکتفا میکردند و برای بهرهبرداری از فرصتهای بوجود آمده از آن شیوه استفاده مینمودند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 6:تأثیر مدیریت بر مبنای فرآیند روی اجزای سازمان مدیریت بر مبنای فرآیند نتایج ذیل را برای سازمان در بر خواهد داشت: بهبود عملکرد سازمان،رضایت مشتری،راهحلی برای مشکلات سازمان،تعریف فرآیندهای جدید،ایجاد سیستمهای جدید اندازهگیری،ایجاد محیط مدیریت فرآیندی،ایجاد ساز و کارهای جدید(شامل تکنولوژی)،ایجاد مهارت جدید،حمایتهای جدید از منابع انسانی و ایجاد عوامل انگیزشی،ایجاد رفتارهای مطلوب در سازمان.
هنگامی که مدیریت ارشد سازمان ضرورت تغییر سازمان براساس فرآیند را میپذیرد، پیادهسازی این روش از طریق فازهای زیر میسر میگردد:[21] (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 7:فازهای اجرایی مدیریت بر مبنای فرآیند الف)شناسایی و همراستایی ساختار و زمینههای کسب و کار در این فاز اتصالات و ارتباطات اولیه کسب و کار دنبال شده و جهت همراستایی،آنالیز میشوند."