چکیده:
این پژوهش به معرفی روش و سیره سیاسی و مبارزاتی رسول خدا(ص)با اهل کتاب پرداخته و نیز نحوه برخوردهای مسیحیان و یهودیان نسبت به پیامبر اعظم(ص)را تبیین مینماید.
برخوردهای اهل کتاب در ذیل دو عنوان کلی:برخوردهای روانی و جنگهای تبلیغاتی و برخوردهای فیزیکی و جنگهای نظامی دستهبندی میگردد و نشان داده خواهد شد که اهل کتاب به خصوص یهودیان به هیچ وجه ملایمت و مدارا به خرج نداده و هیچ نوع برخورد مسالمتآمیزی با رسول خدا(ص)نداشتهاند؛اما پیامبر اعظم(ص)برخلاف آنان،اصل اولیهی برخورد خویش با یهودیان و مسیحیان و به صورت کلی با دگراندیشان را اصل صلح و مدارا قرار دادند و همواره میکوشیدند با تمام مخالفان با بردباری و ملایمت رفتار نمایند.در این تحقیق اثبات خواهد شد که قسمت اعظم برخورد پیامبر اعظم(ص)با اهل کتاب مداراگونه،مسالمتآمیز و براساس پیمان و معاهدههایی طرفینی بوده و حتی درگیریها و جنگهای نظامی طبق همان پیمانهای قبلی انجام یافته است.
خلاصه ماشینی:
"رسول خدا(ص)نداشتهاند؛اما پیامبر اعظم(ص)برخلاف آنان،اصل اولیهی برخورد خویش با یهودیان و مسیحیان و به صورت کلی با دگراندیشان را اصل
از جهت تاریخی نیز روشن است که برخورد مسیحیان و یهودیان در برابر پیامبر اعظم(ص)کاملا متفاوت
چون آنچه را به سوی این پیامبر نازل شده بشنوند،میبینی بر اثر آن حقیقتی که شناختهاند،به گریه میافتند و اشک از چشمانشان سرازیر میشود.
ابن اسحاق میگوید: رسول خدا-صلی الله علیه و آله-بین مهاجرین و انصار نوشتهای امضا کرد
این نوشتهای است محمد پیامبر-صلی الله علیه و آله-بین مسلمانان قریش و
رسول الله»خواهد بود98 بر این اساس در این غزوه پیامبر اعظم(ص)بدون جنگ به اهداف عالی خود
از ابن عباس روایت شده است که روزی فردی یهودی نزد رسول خدا- صلی الله علیه و آله-آمد و گفت:سئوالاتی دارم که مدتها است در ذهنم
خدا(ص)با یهودیان پس از پیمانشکنی آنان اتفاق افتاده است:جنگ با
جنگ بدر،زمانیکه رسول خدا(ص)شنید یهودیان بنی قینقاع پیمان شکستهاند،
یهودیان با این جملات بیخردانه،دشمنی خود را با پیامبر اعظم(ص)را
پیامبر گرامی،پس از نزول این آیه شریفه فرمود:«از خیانت یهود بنی قینقاع
این سؤال پیش میآید که چرا پیامبر اعظم(ص)با بنی قریظه اینگونه برخورد
طبق این آیه شریفه و جمله مبارکه:«و أنفسنا»علی(ع)نفس و جان رسول خدا(ص)شمرده شده است.
ابن اسحاق و بلاذری آنجا که نام دشمنان یهودی پیامبر را ذکر میکنند کمترین اشاره را به این قبایل دارند.
آن حضرت به شهادت رسید؛اما اینکه نقل شده است پیامبر(ص)درباره او فرمود:«مخیریق خیر یهود»،میگوید که Zیهود در اینجا اسم علم است،مانند ثمود و بیانگر نسبت مخیریق به یهوذ بن یعقوب میباشد که ذال به دلیل تعریب"