خلاصه ماشینی:
"برای موفقیت در کار،هر فیلمنامهنویس مستند باید در گام نخست یک طرح پیشنهادی مناسب ارایه دهد و به هنگام ارایهی آن بکوشد تا در طول ملاقات با تهیهکننده یا سفارشدهندهی مستند،برای این 10 پرسش ذهنی خود پاسخهایی روشن پیدا کند: 1-هدف سفارش 2-موضوع فیلم 3-مخاطب فیلم 4-میزان اطلاعات مخاطب دربارهی موضوع 5-انتظار مطلوب سفارشدهنده از واکنش احتمالی تماشاگر 6-امکانات و ویژگیهای فنی فیلم (تصویرتصویر) 7-هزینهی تولید فیلم 8-میزان جذابیت اثر برای تأمین بودجهی تولید 9-مشاور فنی اثر چه کسی است 10-چه کسی حرف آخر را میزند در ادامهی همین بخش از کتاب،در کنار مزایای فیلم مستند،ضمن اشاره به ضعفها و کمداشتهای آن-برای مثال از سکون، دشواری،همزمانی حوادث،طول زمانی و فضای خالی اثر سخن به میان میآید- با توضیح دربارهی مخارج،مشکلات فنی و مشکل زمان در تولید فیلم مستند،به مهمترین عوامل تولیدی نیز اشاره میشود که فیلمنامهنویس باید در مرحلهی نگارش فیلمنامه به آنها توجهی جدی داشته باشد؛ برای نمونه یک فیلمساز مستند تنها به این دلیل که در فیلمنامه صحنههایی همراه با نمایش چهارفصل از یک سال گنجانده شده بود،از تولید چنین اثری صرفنظر کرد،چرا که فیلمبرداری آن بیش از یک سال به طول میانجامید."