چکیده:
اگرچه انقلاب در عرصه ارتباطات و در رأس آن تلویزیون، کامپیوتر و اینترنت منافعی را برای عموم داشته است، اما بررسی ابعاد این پدیده بیانگر آن
است که چه کسانی بیش از دیگران از منافع این انقلاب رسانهای سود میبرند. مسلم است که در سایه گسترش این انقلاب، قدرت شرکتهای
رسانهای فراملی بیش از پیش افزایش مییابد و تنوع فرهنگی، اجتماعی و معنوی در عرصه جهانی بیش از پیش کاهش مییابد.
خلاصه ماشینی:
"چکیده: اگرچه انقلاب در عرصه ارتباطات و در رأس آن تلویزیون، کامپیوتر و اینترنت منافعی را برای عموم داشته است، اما بررسی ابعاد این پدیده بیانگر آن است که چه کسانی بیش از دیگران از منافع این انقلاب رسانهای سود میبرند.
امروزه این همگونسازی داخلی به مدد نظام ارتباطات جهانی یعنی به کمک تلویزیون، تبلیغات، کامپیوترها، اینترنت و تجارت الکترونیکی در حال شکلگیری است.
امروزه تلویزیون در ایالات متحده مهمترین ابزاری محسوب میشود که مردم را مجذوب خود ساخته و به جایگزینی برای زندگی اجتماعی و خانوادگی و به عبارت دیگر به جانشینی برای فرهنگ تبدیل شده است.
بررسیهای اخیر من نشان میدهد که حدود 80% مردم جهان دارای تلویزیون هستند و اکثر جوامع صنعتی اعلام میدارند که همان عادات آمریکایی در کشورهایشان در حال دنبال شدن است.
در حال حاضر در کانادا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، روسیه، یونان، لهستان و بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی و آمریکای جنوبی، مردم به طور متوسط سه تا چهار ساعت تلویزیون تماشا میکنند و حتی در ژاپن و مکزیک این رقم فراتر از ما رفته است.
سؤال دیگر آن است که به راستی چه کسانی این تصاویر را به سراسر جهان ارسال میکنند؟ چه کسانی کنترل آنها را برعهده دارند؟ امروزه اکثر تصاویر تلویزیونی در کنار صنعت فیلم، کتاب، سرگرمی، روزنامه و اینترنت، به دست تعداد اندکی از شرکتهای غولآسا به سراسر جهان ارسال میشود و این روند مستقیما با همراهی و مشارکت قوانین سازمان تجارت جهانی و دیگر نهادهای بینالمللی که هموارکننده مسیر سرمایهگذاریها، تصاحب و ادغام آنها میباشد، تحقق مییابد."