چکیده:
این نوشتار ابتدا ذیل واژة مقدمه به دلایل موضوعیت خود میپردازد سپس در خصوص افکار عمومی به چگونگی شکلگیری و دستکاری در آن پرداخته. مخاطب و مفهوم آن را شرح میدهد و به بررسی راههای دستکاری توجه مینماید آنگاه تبلیغ و جنگ روانی به عنوان دو اصل در دستکاری افکار عمومی را مورد بررسی قرار داده و تکنیکهای آن را ارائه مینماید، سپس به نقش رسانهای بسیج در مقابله با دستکاری در افکار عمومی که با بررسی آن، انواع کارکردهایش را شرح میدهد و به نتیجهگیری بحث میرسد.در شماره 32 (پاییز 1385) همین فصلنامه در مقالهای با عنوان «بسیج رسانه است، درآمدی بر نگاه رسانهای به بسیج» آمد که «نفس وجود بسیج چه در ساحت و سامانة فرهنگی و چه در ساختار سازمانی، کارکرد رسانهای دارد. اهمیت توجه به این موضوع، به نقش رسانه در تغییرات اجتماعی بر میگردد. بسیج با کارکرد رسانهای میتواند در سیاستگذاریها مورد توجه واقع شود و اهداف کلان خود را از این منظر پی بگیرد». که به علاقمندان توصیه میشود آنرا مطالعه نمایند تا این مقاله برایشان بهتر مفهوم شود.
خلاصه ماشینی:
"یکی از این کارکردهای اجتماعی مهم و مؤثر در زمانۀ ارتباطات و جنگهای تبلیغاتی - رسانه ای ابرقدرتها، ضرورت ایفای نقش رسانهای بسیج است که می توان اهداف و نتایج ذیل را مترتب بر آن دانست: - کمک به تحقق چشم انداز بیست ساله، با مأموریت نفوذ دادن نظام موفق جمهوری اسلامی ایران در دلهای مردم منطقه و جهان - بیشتر از گذشته - که نیاز اطلاعرسانی، هم در خود چشمانداز و هم در برنامة چهارم توسعة کشور آمده است؛ - کمک به تحقق اتحاد ملی و انسجام اسلامی که نیاز همیشگی انقلاب و نظام اسلامی بوده و هست؛ - کمک به تحقق سیاستهای اصل44 قانون اساسی که مأموریت ایجاد تحول اساسی اقتصادی در کشور را بر عهده دارد - با هدف مردمی شدن- و عادلانه پیاده شدن آن؛ دفع و رفع هجمههای تبلیغی و روانی دشمنان، به خصوص در مواقع حساس و بحرانی؛ - کمک به ایجاد آرامش و آسایش اجتماعی از طریق ایجاد ایمنی در چرخة اطلاعات مورد نیاز اجتماعی.
البته شاید صورت ظاهری دو مقولة تبلیغات و جنگ روانی در موضوع دستکاری افکار عمومی شبیه به هم یا قابل ادغام در هم به نظر آیند، اما به حسب واقع و در عمل، این دو شیوة جدی و پرکاربرد مجزاست و همواره مورد توجه و عمل رسانههای فرهنگی مسلط غربی قرار دارد.
اما مهم این است که بپذیریم رسانه از عوامل مؤثر است و مخاطبان رسانهها، نیز بسته به نگرش اصلی و فرعی خود از این عامل تأثیر میپذیرند و بر آن تأثیر میگذارند، تا بتوانیم برای نقش رسانهای بسیج تأثیر قائل شده، آن گاه به نوع تأثیرات مورد نیاز بپردازیم."