چکیده:
انسانها بهطور پیوسته درحال ارزیابی عملکرد و فعالیتهای خود و دیگران میباشند و این عمل را به صورتهای مختلف انجام میدهند و نتایج حاصله از آن بر ادامه و نحوه ارتباط برقرار شده یا مسیر افراد،تأثیرگذار است.سازمانها در جهت حفظ کارکنان خود و ارتقاء سطح تواناییها و قابلیتهای آنان اقدام به تدوین و اجرای برنامههای مختلف مینمایند که اطلاعات اساسی جهت تنظیم این برنامهها از نتایج ارزیابیها و ارزشیابیهای عملکرد کارکنان به دست میآید.در این مقاله،ابتدا ارزشیابی را تعریف کرده و وجه تمایز میان ارزشیابی رسمی و غیر رسمی تشریح میشود و سپس در زمینه اهمیت ارزشیابی در طی دوران مختلف آموزش و اشتغال کارکنان و همچنین اهداف اساسی ارزشیابی بحث میگردد،و در ادامه،انواع متداول ارزشیابی عملکرد کارکنان به دقت تشریح شده و فرمها و نمونههای عملی هریک از اینگونه ارزشیابیها ارائه میشود.
خلاصه ماشینی:
"بهرغم پرسشنامههای ارزشیابی انتخاب شده،مدیران سازمانهای پلیسی باید بر نحوه عملکرد کارمندان زیردست خود که در حال انجام مشاغل انتصابی مربوط هستند، نظارت داشته و ارزیابی عملکردی را در مورد آنها هدایت کرده و به انجام برسانند.
ارزیابی عملکرد افراد به منظور تحمیل مسئولیتهای بیش از حد سنگین به افراد،انتقاد و یا ایجاد سرافکندگی برای مدیران یا کارمندان زیردست آنها صورت نمیگیرد،بلکه به عنوان یک معیار منسجم و ثابت در جهت بهبود عملکرد کارکنان در نظر گرفته شده و به کار میرود.
برخی از مدیران ادعا میکنند که ارزیابی افراد مدت زمان زیادی را به خود اختصاص میدهد که این مسئله خود باعث شده است که کارکنان علاقهای به آن نداشته و یا اینکه انجام آن را یک کار سخت و عذابآور بدانند.
در جدول شماره دو،نمونه سادهای از فهرست بازبینی یک مدیر ارشد ارائه شده و ممکن است برای ارزیابی عملکرد افسران در حین انجام وظیفه به کار گرفته شود.
اگر این عمل سبب بهبود عملکرد وی نشود،لازم است که او از کار خود برکنار گردد جدول شماره یک-نمونه راهنمای ارزشیابی عملکرد کارکنان (به تصویر صفحه مراجعه شود) با اجرای برنامههای ارزشیابی،اطلاعات مربوط به نقاط قوت و نیز ضعفهای کارمندان،جمعآوری میشود.
در این کار ممکن است از روشهای متنوع ارزشیابی توسط افراد ارزشیابیکننده،براساس درجه و مقام،استفاده شود یا اینکه کارمندان میتوانند توسط همه اعضای همدرجه در سازمان،سرپرستان تراز اول گروه،مدیران ارشد، همتاهای آنان و یا سایر اعضای گروه ارزیابی شوند،تعدادی از سازمانها،از یکی از کارکنان خود برای مصاحبه در مورد معیارهای مرتبط با کارمند،استفاده میکنند و این فرد براساس پرونده کارمند،ارزشیابی را انجام میدهد."