Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه: گفتگو با مارتین هایدگر)

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

مترجم:

(8 صفحه - از 61 تا 68)

کلید واژه های ماشینی : فلسفه ، ویسر ، پرسش ، هستی ، گفتگو با مارتین هایدگر ، متافیزیک ، تکنیک ، دانش ، اندیشیدن ، انسان

خلاصه ماشینی:

"ویسر:امروز از چه راه فلسفهء شما از لحاظ یک جامعهء مشخص با وظائف و نگرانیها،نیازها و امیدهای گوناگونش می‌تواند مؤثر باشد؟یا آیا آن کسانی از منتقدان شما حق دارند،که معتقدند، مارتین هایدگر چنان متمرکزانه با«هستی»( Sein )مشغول است،که وضعیت انسانی،( Conditio humana ) یعنی«هستی»انسان را در جامعه و چونان شخص رها کرده است؟ هایدگر:این انتقاد یک بدفهمی بزرگ است!زیرا شرط پیشین پرسش هستی( Seinsfrage و گسترش این پرسش دقیقا یک تفسیر از دازاین(-آنجا بود Daesein ،هستی ویژهء انسانی)،یعنی‌ تعیین ماهیت انسان است. درست در زمان ما،که در آن بیشترین انسانها از دانش‌ همه چیز را امید دارند و در پخشهای تلویزیونی در سطح جهانی یا دورترین نقاط جهان اثبات می‌شود که انسان از راه تکنیک به آن چیزی دست می‌یابد که قصد آن را دارد،اندیشه‌های شما دربارهء دانش و دربارهء ماهیت تکنیک برای بسیاری مایهء دردسر است. ویسر:مقصود شما چیست،هنگامی که دوما از این سخن می‌گوئید،که بزرگتر از خطر بمب اتمی‌ برای بشریت امروزی،قانون تکنیک،یا«قالب»( Gestell )،است که شما آان را جنبه بنیادی تکنیک‌ می‌نامید،یعنی واقعی را به نحو برساختن چونان وجود و بقاء آشکار کنید،به دیگر سخن:همه چیز و هر چیز را با یک فشار دکمه لغو کنید؟ هایدگر:آنچه مربوط به تکنیک است،تعریف من از ماهیت تکنیک،که تاکنون در هیچ‌جا پذیرفته نشده است،-برای این‌که مشخص بگوئیم-این است که دانش نوین(مدرن)در گسترش‌ ماهیت تکنیک نوین پایه دراد و نه برعکس."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.