چکیده:
توسعهی شگفتانگیز فنآوری اطلاعات و ارتباطات،جهان و به تبع آن دنیای بانکداری را به سرعت دگرگون ساخته است.در این مقاله،نقش شیوههای نوین ارائهی خدمات بانکی در جذب مشتری و بهبود کارایی بانکها با تأکید بر هزینه و وقت کارکنان در شعب بانک سپه شهرستان مشهد مورد بررسی قرار گرفته است.در این مطالعهی با در نظر گرفتن دو جامعهی مشتریان و مدیران و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهیبندی مضاعف بر حسب مناطق،نمونههای آماری به ترتیب به تعداد 416 و 39 انتخاب و از پرسشنامه برای جمعآوری نظرهای نمونهی آماری در تحقیق استفاده گردید.روایی پرسشنامهها به شیوهی محتوایی حاصل گردید و پایانی آنها نیز با محاسبهی ضریب آلفای کرونباخ که بترتیب 0/84 و 0/92 به دست آمده،تأیید گردید.برای تحلیل دادههای پرسشنامه و آزمون فرضیههای تحقیق از آزمون نسبت و جداول توافقی و نیز آزمون کیدو،و برای بسی ارتباط بین مشخصات عمومی پاسخدهندگان(متغیرهای تعدیل کننده)با تعداد انواع شیوههای نوین ارائهی خدمات بانکی مورد استفاده،از آنالیز واریانس یکطرفه و آزمون دانکن کمک گرفته شده است.نتایج نشان داد که شیوههای نوین ارائهی خدمات بانکی باعث افزایش رضایت مشتریان بانکهای سپه شهرستان مشهد شده؛ولی این خدمات به افزایش کارایی(کاهش هزینه و وقت کارکنان)در شعب بانک منجر نشده است.
خلاصه ماشینی:
"جدول شمارهی(3)جزییات بیشتری را نشان میدهد: جدول شمارهی(3)مقایسهی میزان رضایت پاسخدهندگان از شیوههای نوین ارائهی خدمات بانکی مورد استفاده براساس اولویتبندی (به تصویر صفحه مراجعه شود) از آنجا که آماده بودن سیستمهای ارائهی خدمات(اعم از سختافزار و نرمافزار) در هنگام مراجعهی مشتریان از جمله عوامل تأثیرگذار بر میزان رضایت آنها و نیز بهبود شاخصهای بهرهوری بانک محسوب میشود،در تحقیق حاضر مسایل و مشکلات رویاروی مشتریان در زمان استفاده از هریک از خدمات ششگانه مورد اشاره نیز بررسی شده است.
جدول شمارهی(5)رضایت مشتریان بانک سپه شهرستان مشهد از شیوههای نوین ارائهی خدمات بانکی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج به دست آمده از آزمون فرضیهی اصلی(2)یعنی:«ارائهی شیوههای نوین خدمات بانکی در افزایش کارایی شعب بانکهای سپه مؤثر بوده است»،نشان میدهد که این فرضیه مورد تأیید واقع نگردید.
جدول شمارهی(6)محاسبات مرتبط با این فرضیه را ارائه میدهد: جدول شمارهی(6)بررسی وضعیت ارتقای کارایی سازمانی بر اثر ارائهی شیوههای نوین خدمات بانکی در شعب بانک سپه (به تصویر صفحه مراجعه شود) ب-نتایج آزمون فرضیههای فرعی نتایج آزمون شش فرضیهی فرعی این تحقیق به اختصار در جدول شمارهی(7) نشان داده شده است.
در نمودار شمارهی(1)میانگین رضایتمندی مشتریان از خدمات مورد بررسی نشان داده شده است: نمودار شمارهی(1)نمودار خطی میانگین رضایتمندی پاسخدهندگان از خدمات نوین بانکی (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که مشاهده میشود،مشتریان بانک سپه شیوههای نوین ارائهی خدمات را بر حسب میزان رضایت خود به ترتیب،چکفاکس،تلفنبانک،عابربانک،جاری طلایی، سامانهی پرسش و پاسخ و سپهکارت ارزیابی کردهاند."