چکیده:
فرهنگ یکی از تأثیرگذارترین عوامل در بروز رفتار فردی و جمعی است.یکی از بهترین استراتژیهای ایجاد رفتار جدید«فرهنگسازی»و«دستکاری فرهنگی»است.برا اینکه جامعه شاهد رفتارهای مطلوب باشد،قبل از هر اقدامی باید فرهنگ مطلوب تعیین شود که به آن مهندسی فرهنگ گویند.استراتژی رسیدن به فرهنگ مطلوب از طریق ابزار و امکانات سایر نظامهای سیاسی،اقتصادی و اجتماعی را مهندسی فرهنگی گویند.مهمترین هدف چشمانداز توسعهیافتگی در سه حوزه اقتصاد،علم و فناوری است.توسعه بدون تلاش خلاقانه توأم با مسئولیتپذیری،ریسک و توفیقطلبی نیروی کار کشور امکانپذیر نیست.هدف این مقاله تعیین فرهنگ کسبوکار براساس سند جشمانداز ملی و همچنین پیشنهاد استراتژیهای ممکن برای نیل به آن است.فرهنگ کار مطلوب در ایران هدف تحقیق بود که با مطالعه منابع تحقیقاتی و مراجعه به آرای خبرگان فرهنگ کارآفرینانه تعیین شد.برای نهادینهسازی آن سه استراتژی اجتماعی،اقتصادی و سیاسی پیشنهاد شد.در پایان نیز پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"البته برای روایی بیشتر بعد از احصا مؤلفههای فرهنگ کار مطلوب براساس سند چشمانداز میتوان از مصاحبه با خبرگان یا فن دلفی نیز استفاده کرد.
با تحلیل محتوای سند چشمانداز،که به دنبال رسیدن به جایگاه اول در منطقه با اتکا به سهم برتر نیروی انسانی در تولید ملی و اصول اخلاقی و ارزشهای اسلامی و نیل به اشتغال کامل با حفظ کرامت و حقوق انسانها است،مؤلفههای فرهنگ کسبوکار عبارتند از: -فعال بودن -مسئولیتپذیری -برخورداری از وجدان کاری -انضباط و نظمجویی -روحیه تعاون -دانشطلبی بررسی نظر خبرگان نیز حکایت از مؤلفههای مهم دیگری برای تحقق اهداف سند چشمانداز دارد: -ریسکپذیری -گرایش به نوآوری -توفیقطلبی با ترویج فرهنگ کارآفرینانه در فضای کسبوکار کشور میتوان خوشبین بود که تحقق آرمانهای سند چشمانداز تسهیل و تسریع شود.
برای مهندسی فرهنگی دو مدل وجود دارد:در مدل اول باید ابتدا نظام سیاسی اصلاحات مورد نیاز در راستای تحقق اهداف سند چشمانداز را انجام دهد.
(سالازار،1380) برای مهندسی فرهنگی کارآفرینی یکی از استراتژیهای زیر میتواند استفاده شود: استراتژی اجتماعی:در این استراتژی خانواده و آموزش و پرورش کانون تحول قرار میگیرد.
فرهنگ کارآفرینانه فرهنگی است که در آن اکثر افراد بعد از کسب شرایط لازم برای ورود به بازار کار،ناخودآگاه به جای استخدام،به فکر راهاندازی یک کسبوکار میافتند.
این مقاله سه استراتژی کلیدی یعنی:استراتژی اجتماعی که استراتژی هنری نیز زیرمجموعه آن تعریف شده است، استراتژی اقتصادی و استراتژی سیاسی و برای مهندسی فرهنگی کسبوکار در ایران،به منظور تحقق اهداف سند ملی چشمانداز،پیشنهاد میکند.
ضمنا پیشنهاد میشود که در تحقیقات آتی به منظور تعیین فرهنگ مطلوب کار به متخصصان بیشتری در حوزه فرهنگ،جامعهشناسی و مدیریت نیز برای افزایش روایی تحقیق مراجعه کنند."