خلاصه ماشینی:
"اما عزت الله انتظامی که او هم برنده جایزه بازیگر نقش دوم مرد برای این فیلم شد،همان انتظامی همیشگی بود،پرشور،حرفهای و هیجانزده،با حرکت مداوم و مستمر در قطبهای متضاد احساسی، هدیه تهرانی که بازیگر ایدهآل برای نقش زنان کم حرف،با اراده و سرسخت محسوب میشد، در نقش زنی خیالپرداز، پرحرف و حساس،بازی درخشان و غافلگیرکنندهای از خود به نمایش گذاشت راست: عزت الله انتظامی و رضا کیانیان در صحنهای از خانهای روی آب چپ:هدیه تهرانی در کاغذ بیخط خانهای روی آب با کاراکترهای متعدد و رنگارنگش، بهشت بازیگران ببود و بیجهت نبود که سه جایزه از چهار جایزه بازیگری را نصیب بازیگران خود کرد گاه خندان،گاه گریان،با همان مهارت همیشگی در نمایش در گویش و البته فقط همین!
تکگویهای بلند او که همواره با حرکات فیزیکی مستمر همراه بود و موفقیت او در تلفیق نوعی معصومیت دخترانه به کاراکتریک زن خانهدار ظریف و رویاپرداز،نقطه عطف دیگری در کارنامه بازیگری او رقم زد و آنانی را که سال پیش از بازی او در فیلمهایی مثل پارتی، چتری برای دو نفر و یا فیلم آبی سرخورده شده بودند،به ادامه حیات او به عنوان بازیگر امیدوار کرد.
نفس جسارت پورعرب در پذیرفتن نقشی منفی و غیر سمپاتیک با مجموعهای از رذایل و خبائث،قابل تحسین است، اما در ارزیابی او به عنوان یک بازیگر آن هم پس از 11 سال حضور در سطح اول سینمای ایران،به هیچ نکته خاصی نمیرسیم و گاه به شگفت میآییم از او که چگونه در نمایش برخی صفات به کلیشههای مرسوم بازیگری-مثلا خندههای بلند و شیطانی-تن داده است."