خلاصه ماشینی:
"نشانهشناسان( semioticians )باور ندارند که برای توصیف و طبقهبندی چیزی،زبان ابزار خیلی واضح و گویایی باشد، در حالیکه به نظر روان-تحلیلگران،محتوای فیلم به سینما اجازه میدهد این کار را در بافتی عملی و شیوهای مفید انجام دهد.
بهطوری که این موضوع زمینهای میشود برای ارائه یک نظریه: طبق این نظریه،اجرای سینما(ساخت یک فیلم)کمتر از هدف آن نیست، به اعتقاد بسیاری از فلاسفه،این اجرا نیست،بلکه پیشزمینهای است و باید برای شروع آن آمادهسازی صورت گیرد.
اگر آنها دلوز را در یک زمان متوالی،به صورت سایه به سایه دنبال میکنند-آثار قبل و بعد از او در جستوجوی گفتوگو و مباحثهای که برای همیشه آنها را از این بحث دور کند،موقعیتی فراهم خواهد شد که با موقعیت و اندیشههای فرد متفکر منطبق شده و هرگز از آن تخطی نخواهند کرد.
نویسندگان پیش گفتار(دومینک شاتو2و ژاکینو لا ژیرا3معتقدند که هدف آنها مشخص کردن گامهای نخست به سمت «سنجش شیوههای متفاوت فکری و ارائه پیشنهاد همگرایی سینما با فلسفه و یا زیباییشناسی است»،انجام این کار از طریق همگرایی بهعنوان «یک بازتاب نظری یا تاریخی»و فراهم کردن رویکرد یا موضوعی است که برای دیدگاههای فلسفی و یا زیباشناسی ارزشمند است(به همین دلیل ژاکینو لا ژیرا بحث را با این سؤال شروع میکند:آیا بعد از نظریههای فیلم، حیات(زندگی)وجود دارد؟)نویسندگان احساس میکنند اولین«تحول زبان»در مسیر زیباییشناسی باارزش است،قضاوتهای ارزشی زیاد دربارهء فیلم،آن را بهعنوان یک هنر مطرح میکند.
(همچنین پس از دلوز)آثار او از بعد طبقهبندی مطرح است زیرا اکثر نویسندهها تا حدود زیادی گرایش دارند تا مطالعات فیلمی را در دنیای نشانهشناسی به کار رفته،مخفی کنند."