خلاصه ماشینی:
"دست بسته و منفعل نگه میدارد و نه تنها اجازه نمیدهد که مخالفتهای کم رنگ عطا شکلی واقعیتر و ملموستر پیدا کند بلکه اجازه قضاوت نیز به تماشاگر نمیدهد،وی باید به این نتیجه برسد که شخصیتهای فیلم به دلیل مشکلات اقتصادی و فشارهایی که تحمل میکنند،توازن مقابله با شرایط را ندارند و این قانون زندگی در رسم عاشق کشی است.
اما از سوی دیگر نکات مبهمی نیز وجود دارد که در فیلمی با این همه ظرافت و دقت،عجیب مینماید؛مدت زمانی که جلال توانسته کار کند تا خسارت اره برقی را به میرزا بپردازد،منطقی نمینماید،و یا اینکه کلیت فضای فیلم آرام است و با جلوههای عاشقانه و شوخ طبعیهای لطیف، دل نشینتر تصویر میشود.
اگرچه این تأثیر گذاری نشان از آشنا بودن کارگردان با شیوه کار در سینما دارد و فیلم در وارد آوردن شوک به تماشاگر موفق عمل میکند و همچنین به جاست که صحنه پیر شدن ناگهانی جلال را که از ترس و اضطراب دیدن صحنه قتل اتفاق میافتد،برجستهترین صحنه فیلم عنوان کرد،اما روال داستان گویی آن است که وقتی کارگردان قصد دارد در پایان فیلم چنین صحنهای را تصویر کند،در سیر ماجراهای فیلم میبایست از قراینی استفاده کند که خبر از اتفاقی شوم بدهد و از تمامی عناصر و فضاسازیها در کار استفاده کند تا مخاطب را به آن صحنه نهایی برساند.
رسم عاشق کشی فیلم موفقی است و تأثیر خود را در ذهن بیننده به جای میگذارد و در پرونده کاری معصومی نقطه عطفی به حساب میآید،اما برای معصومی این پایان کار نیست بلکه آغازی سخت اما شیرین است."