چکیده:
بدون شک مهمترین منبع استراتژیک یک جامعه و به تبع آن یک سازمان،نیروی انسانی است که از ارزشی والا برخوردار است.طرح طبقهبندی و ارزشیابی مشاغل و سپس اجرای صحیح آن به منابع انسانی یک سازمان امکان میدهد که با در دست داشتن تصویر روشن و واضحی از فضای کاری و آینده شغلی و نیز چگونگی شروع،ادامه و خاتمه فعالیت خود و میزان حقوق و بهرهمندی خویش از سازمان،وضعیت خود را دقیقا شناخته و در مورد نحوه ادامه خدمات خویش تصمیمی منطقی و مبتنی بر اطلاعات لازم را اتخاذ نماید. این مقاله ارائهدهنده روشی کاربردی به منظور طرح طبقهبندی مشاغل تحقیقاتی و تعیین الگویی برای پرداخت حقوق محققین در موسسات یا مراکز تحقیق و توسعه میباشد.این روش مبتنی بر یک تحقیق میدانی است.ضمنا روش پیشنهادی در یکی از مراکز تحقیقاتی کشور به کار گرفته شده و نتایج مطالعه مورد انجام شده نیز ارائه میگردد.
خلاصه ماشینی:
"[1] ارزشیابی مشاغل2به معنی سنجش مشاغل و مقایسه آنها با یکدیگر با استفاده از شیوههای رسمی و منظم است که به عنوان یکی از ابزارهای مهم در اجرای نظام جبران خدمت مدیریت منابع انسانی محسوب میشود و در جهت تعیین حقوق و دستمزد از طریق یک سیستم عقلائی و منظم به منظور نیل به عدالت و پرداخت مساوی در قبال کار مساوی مطرح میگردد.
تنوع به معنی وجود کارهای متنوع،استقلال عمل به مفهوم امکان تصمیمگیری شاغل پیرامون چند و چون فعالیتهای کاری خود،هویت به معنی آنکه شغل به عنوان یک واحد مجزا و رسمی شناخته شود و بازخورد به معنی توجه به نحوه انجام کار و کیفیت خروجی آن،در مورد مشاغل تحقیقاتی از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که شواهد نشان میدهد،نارضایتی یک محقق از شرح وظایف خود امکان روی آوردن وی را به منابع دیگر رضایت همچون امور شخصی یا خانوادگی و مشاغل دیگر فراهم میآورد.
2. طراحی پرسشنامه طبقهبندی و ارزشیابی مشاغل و شاغلین تحقیق و توسعه براساس نتایج حاصله از مصاحبههای انجام شده در قسمت قبل و مطابق با چارچوب پرسشنامه دوم که برای مطالعه موردی استفاده شده است و ضمیمه مقاله میباشد.
دستورالعمل تبیین میزان امتیاز لازم جهت ارتقاء به ردههای بالاتر به منظور تعیین میزان امتیاز لازم که بایستی یک شخص کسب نماید تا در طبقهبندی پژوهشی مورد نظر از یک رده به رده بالاتر ارتقاء یابد(جمعبندی پاسخهای سوال 1 پرسشنامه سوم)از روش ذیل استفاده میشود."