چکیده:
بازاریابی صحیح و اصولی محصولات،یکی از مهمترین عوامل در تثبیت تعاونیهای تولیدی است.در این پژوهش،39 تعاونی باغداران کیویکار استان گیلان از نظر بازاریابی مورد بررسی قرار گرفتند و عوامل مؤثر در بازاریابی از جمله کیفیت محصولات،قیمت،توزیع و پیشبرد فروش در آنها سنجیده شد.نتایج تحقیق نشان داد که توجه به ارتقاء کیفیت محصول،قیمت مناسب و اصلاح شیوههای توزیع، در رشد فروش این تعاونیها اثر مثبت و قوی دارد.لذا باید با تأمین زیرساختهایی چون سردخانه و نیز اعطای تسهیلات،تعاونیهای باغداری را برای ارتقاء این سه عنصر اثرگذار بر بازاریابی یاری رساند.
خلاصه ماشینی:
"باعنایت به مفروضات مذکور سؤال بنیادی این پژوهش به شکل یزر مطرح میگردد: «آیا با ارائه یک الگوی بازاریابی،میتوان بازار محصولات کشاورزی شرکتهای تعاونی استان گیلان را ساماندهی نمود؟» باتوجه به سؤال اصلی این طرح میتوان سؤالات فرعی زیر را نیز مطرح نمود: 1-آیا کیفیت محصول در رشد فروش و توسعه صادرات نقش دارد؟ 2-آیا قیمت محصول در رشد فروش و توسعه صادرات نقش دارد؟ 3-آیا توزیع محصول در رشد فروش و توسعه صادرات نقش دارد؟ 4-آیا ترفیع محصول در رشد فروش و توسعه صادرات نقش دارد؟ اهمیت و ضرورت پژوهش با تأکید بر ختم کلیه تلاشهای سازمانی به امر فروش و محقق شدن تعالی سازمانی در فرآیند فروش مناسب بهعنوان پر دغدغهترین موضوع سازمانی،چنانچه این طرح بتواند الگوی بازاریابی مناسبی را جهت بهبود وضعیت بازار محصولات کشاورزی شرکتهای تعاونی استان گیلان ارائه نماید،خواهد توانست بخش قابل ملاحظهای از موانع و مشکلات موجود در امر بازار این شرکتها را از میان برداشته و موجبات ساماندهی وضعیت بازار آنان را فراهم آورد که این امر خود پیشزمینهای جهت توسعه اقتصادی،کاهش بیکاری و پیشگیری از بیکار شدن شاغلان تعاونیها را به همراه خود داشت.
ب)در سؤال دوم،تحقیق به دنبال آن بود که آیا عامل"قیمت"در رشد فروش و توسعه صادرات آن نقش دارد و با عنایت به بسط دادن موضوع قیمتگذاری محصول مبتنی بر نوع بازار و نوع فرهنگ فروش حاکم بر بازار محصول موردنظر، شاخصهای قیمت،تخفیفات و نحو پرداخت برای اندازهگیری کلی آن در نظر گرفته شد و باتوجه به امتیاز دادهشده به پاسخها نتیجه گرفتیم که قیمت،نقش زیادی در رشد فروش و توسعه صادرات خواهد داشت."