چکیده:
نام تجاری عبارت است از نام،عبارت،اصطلاح،نشانه،نماد،طرح و یا ترکیبی از اینها که به منظور شناساندن محصولات و خدمات فروشندگان یا گروهی از فروشندگان و متمایز ساختن آنها از محصولات و شرکتهای رقیب به کار برده میشود. به دلیل به وجود رقابت شدید و تعدد کالاها،و همچنین با عنایت به خصوصیات محصول مورد تحقیق(تلویزیون)،از لحاظ نام تجاری،کیفیت،بستهبندی،در دسترس بودن،قیمت و... مصرفکنندگان ریسک حاصل از خرید خود را از طریق خریداری محصولاتی که دارای نام تجاری آشنا هستند،کاهش میدهند.بدون شک با ورود به دنیای کسبوکار نوین،اهمیت تحقیق در موضوعاتی پیرامون نام تجاری بیشتر میگردد. تحقیق حاضر مبتی بر 5 فرضیه اصلی و 2 فرضیه فرعی میباشد که پژوهشگران در طی تحقیق،درصدد یافتن ارتباط بین عوامل مختلف نظیر:درک نام تجاری،تجربه نام تجاری،تبلیغات نام تجاری،آگاهی از نام تجاری،وابستههای نام تجاری،وفاداری نام تجاری،وفاداری به نام تجاری،به عنوان متغیرهای مستقل،و اثر آن بر نگرش مصرفکنندگان،برآمدهاند. در این پژوهش برای گردآوری دادهها و اطلاعات موردنیاز تحقیق از مطالعات کتابخانهای و پرسشنامه،استفاده شده و دادههای مرتبط با آن در اردیبهشتماه 6831 در شهرستان مشهد جمعآوری شده است.در این تحقیق برای تایید یا رد ادعاهای فرضیات،از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است.در نهایت علاوه بر طرح پیشنهادها،مدل تاثیر نام تجاری نسبت به نگرش مصرف کننذده برای خرید ارایه گردیده است.
خلاصه ماشینی:
"این تحقیق درصدد شناسایی اثری است که نام تجاری بر روی نگرش مصرفکنندگان در بازار
محصولاتی مشابه نیستند،در این تحقیق تلاش شده است که مشخص کند نام تجاری چگونه روی
هدف اصلی ما در این مقاله بررسی تاثیر نام تجاری بر روی نگرش خریداران میباشد،بدین
-تحلیل و بررسی درک و وفاداری به نام تجاری با نگرش مصرفکنندگان نسبت به خرید نام تجاری؛
-تحلیل و بررسی آگاهی و وابستههای نام تجاری با نگرش مصرفکنندگان نسبت به خرید نام
در این روش شرکت محصول خود را با نام تجاری شرکت تولیدکننده عرضه میکند.
مصرفکنندگان ممکن است برای تشخص یا طبق مد بودن یک نام تجاری ارزش قایل
ایجاد کند؛درحالیکه تصویر چگونگی نگرش به شرکت و نام تجاری در اذهان مشتریان است.
برای مثال یک مشتری ممکن است اعتقاد داشته باشد که یک نام تجاری
تبلیغات،ابزار بلندمدت برای شکل دادن نگرش بازار به سمت یک نام تجاری است(کیپفر،
این روش برای ارتقاء آگاهی نام تجاری بیشتر است.
هدف از انتخاب روش تحقیق این است که مشخص نماییم برای بررسی موضوعی خاص چه
1-تجربه نام تجاری میتواند به عنوان یک عامل تاثیرگذار بر نگرش مصرفکنندگان عمل کند.
3-مصرفکنندگان از نام تجاری خود آگاهی داشته و تمایل دارند این آگاهی را از طریق احساس
نامهای تجاری بهتر است همچنان ارتباط خود را با مصرفکنندگان حفظ کرده و افزایش دهند.
مدل تاثیر نام تجاری نسبت به نگرش مصرفکننده برای خرید
اعتقاد داشته باشد که یک نام تجاری کالایی مثل تلویزیون،دارای کیفیت و خدمات مطلوب است.
این ارتباط بین نام تجاری و کیفیت(به همراه اطلاعات خارجی در مورد قیمت،مطلوبیت و..."