چکیده:
تحقیق حاضر به بررسی رابطه استفاده از تصاویر ورزشی در تبلیغات و رفتار مصرف کننده به انجام رسید. جامعه تحقیق مورد نظر، تماشاگران مسابقات ورزشی شهر تهران بودند. نمونه آماری از طریق نمونهگیری چند مرحلهای به دست آمد. به این منظور تعداد 300 نفر در این تحقیق شرکت داشتند. روش تحقیق حاضر از نوع مطالعات توصیفی – همبستگی و روش جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه صورت گرفت. به این منظور، از پرسشنامه مشخصات فردی و پرسشنامه علمدارلو (1377) با تجدید نظر متخصصان در این تحقیق استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که استفاده از تصاویر ورزشی نسبت به تصاویر غیرورزشی به طور معنیداری با رفتار مصرف کننده ارتباط دارد. در حقیقت عامل مهمی در فرایند خرید مصرف کننده محسوب میشود. نتیجه ارتباط بین عوامل فردی رفتار مصرف کننده و استفاده از تصاویر ورزشی نشان داد که استفاده از تصاویر ورزشی با رفتار مصرفی افراد با تحصیلات بالا و پردرآمد ارتباط معنیداری دارد. باتوجه به نتایج این تحقیق و مطابقت آن با فواید عینی به دست آمده از استفاده از تصاویر ورزشی در شرکتهای بزرگ و به طبع آن کسب درآمدهای بالا از این طریق میتوان راهکارهای مناسبی به بازاریابان فعال شرکتهای داخلی جهت تبلیغ از طریق ورزش و افتخارات ورزشی برای اثربخشی بیشتر با صرفه هزینههای کمتر ارائه داد.
خلاصه ماشینی:
"همچنین بیر(200)در مورد تفاوتهای رفتار مصرفکننده زن و مرد نسبت به شیوه تبلیغات محصولات به این نتیجه رسید که مصرفکنندگان زن برای خرید محصولات به تصاویر تبلیغاتی جذاب توجه دارند در حالی که مصرفکنندگان مرد به منابع تبلیغاتی مختلف و جستوجوی اطلاعات مربوط به محصول توجه بیشتری میکنند،همخوانی دارد7 و 16.
همچنین در تحقیق موس چیس(1999) با مطالعه بر روی وفاداری مشتری به این نتیجه رسید که مشتریان و خانوادههای پر درآمد برای خردی خود بیشتر به تبلیغات جدید و متنوع و نظرات افراد خانواده اهمیت میدهند در حالی که مصرفکنندگان و خانوادههای کم درآمد برای انتخاب و خرید محصول بیشتر به بررسی چند بعدی محصول،شرکت تولیدکننده و عامهپسند بودن آن اهمیت میدهند.
در بررسی رابطه میان استفاده از تصاویر ورزشی و غیرورزشی در تبلیغات و رفتار مصرف کننده نشان داده شده که رابطه معنیداری وجود دارد که در مقایسه با تحقیقات قبلی یافتههای این تحقیق با تحقیقات قبلی مطابقت دارد.
همچنین میتوان گفت هم اکنون در اکثر کشورها،تبلغیات از طریق رشتههای محبوب و پرطرفدار،مورد توجه تولیدکنندگان قرار گرفته است و ضمن آنکه با گذشت زمان،با رشد رشتههای ورزشی دیگر و محبوبتر شدن آنها،میدان مناسبتتری برای مدیران بازاریابی برای انجام تبلیغات با استفاده از آنها مهیا میشود.
در نهایت با توجه به نتایج به دست آمده در این تحقیق و بررسیهای به دس آمدخ از تحقیقات دیگر در زمینه اثربخشی بازاریابی شرکتها و مؤسسات در فروش بیشتر میتوان گفت انجام تبلیغ از طریق ورزش کم هزینهتر و موجب کسب محبوبیت بیشتر برای شرکتهای بزرگ و تولیدات آنها با استفاده از صحهگذاری و تأییدات به کار گرفته شده از طریق ورزشکاران و ورزشها میشود."