چکیده:
هدف تحقیق حاضر یافتن عوامل موثر در رشد و توسعه هندبال تیمی در دانشگاههای جمهوری اسلامی ایران بود.بدینمنظور از دو پرسشنامه محقق ساخته،به سبک لیکرت،که با نظر متخصصین اعتباریابی گردید،استفاده به عمل آمد و اطلاعات لازم از 145 مربی سرپرست و ورزشکار شرکت کننده در لیگ دسته یک هندبال قهرمانی دانشگاهها سال 1383 تهران جمعآوری گردید.نتایج آماری انسانی دادند 69 درصد مربیان دارای تحصیلات پائینتر از ورزشکاران بودند و 72 درصد آنها یا کارت مربیگری نداشتند و یا مربی درجه 3 بودند و هشتاد و نه درصد آنها به صورت قرار داد کوتاه مدت تا پایان مسابقات در خدمت دانشگاه بودند.آزمونهای t در گروههای مستقل،در سطح معنی داری 05/0 نشان دادند که بین ورزشکار با مربی/سرپرست روی عدم صلاحیت فنی مربیان،کمبود انگیزه و علاقمندی دانشجویان به هندبال،ناکافی بودن بودجه و سرمایهگذاری دانشگاه برای هندبال، نامناسب بودن برنامهریزی و زمانبندی برای تمرین و مسابقات اتفاقنظر وجود دارد .ازسویدیگر نظر جامعههای شرکتکننده در تحقیق روی کفایت امکانات و تاسیسات و سرمایهگذاری دانشگاه برای کسب مقام در سطح معنیداری 05/0 متفاوت بوده است.دلایل اصلی عدم پیشریفت هندبال در دانشگاهها را ورزشکاران غیرموثر بودن فعالیتهای تبلیغاتی و معرفی هندبال در بین دانشجویان(20%) و پائین بودن اولویت هندبال بین فعالیتهای ورزشی دانشگاه(22%)دانستهاند.ازنظر مربی/سرپرست این دلایل به ترتیب کمبود اطلاعات فنی مربیان درباره هندبال(36%)و ناکافی بودن بودجه(23%)بوده است.به منظور بهبود وضعیت عمومی هندبال در موسسات آموزش عالی،شرکتکنندگان در تحقیق بودجه برای هندبال و عوامل انگیزشی اثربخش بیشتر را لازم دانستهاند.
خلاصه ماشینی:
"ازنظر اینکه آسیبشناسی و رسیدن به نقاط قوت،ضعف،تهدیدها و فرصتها در روزش قهرمانی هندبال در دانشگاهها از طریق بررسی دیدگاههای تولیدکنندگان (اساتید و مربیان)و مصرفکنندگان(ورزشکاران و قهرمانان)به واقعیتها نزدیکتر است،مقاله حاضر که از یک کار پژوهشی،که روی همین موضوع اجرا شده است،استخراج گردیده نظرات و راهکارهایی را که این منابع دست اول بیان گردهاند بررسی و ارائه میدهد تا برای دستاندرکاران این رشته ورزشی که خود در سطح ملی و بین المللی دارای مسابقات قهرمانی متنوع و متعدد برای زنان و مردان میباشد(18)،راهنمای روشن و بیطرفی گردد.
تعداد مسابقات هندبال دانشگاهها در سال (تصویرتصویر) در مقایسه نظرات ورزشکار با مربی/سرپرست روی منتخبی از متغیرهای تحقیق این نتیجه حاصل گردید که دو گروه شرکتکننده روی توانایی فنی مربیان،انگیزش مربیان،سطح تیمهای هندبال،علاقمندی دانشجویان، مقدار بودجه هندبال،میزان توجه به برگزاری دورههای آمادگی،برنامهریزی برای مسابقات،زمانبندی صحیح برنامه مسابقات،میزان امکانات،استمرار مسابقات و میزان سرمایهگذاری دانشگاه برای هندبال در جهت نامناسب بودن آنها اتفاقنظر داشتهاند به نحوی که مقدار P حاصله برای هرکدام اکثرا بالای 50%بوده است.
عوامل مهم در بهبود وضعیت مسابقات هندبال المپیادهای دانشجویی را مربی/سرپرست افزایش تعداد تیم شرکتکننده،سپس تامین بودجه بیشتر برای آمادهسازی و اعزام تیمها و نهایتا استفاده از مربیان بهتر نظر دادهاند البته،چنین به نظر میرسد چنانچه تیمهای شرکتکننده،به نسبت تواناییهایی که دارند،در سه دسته تقسیم شوند و در هر دسته مقامهای اول تا سوم مشخص شوند و عوامل تشویقی برای آنها درنظر گرفته شود باعث خواهد شد تا هر تیم در بین تیمهای همطراز خود مسابقه بدهد و ضمنا تعداد بیشتری از تیم برای دانشگاه خود مقام خواهند آورد."