خلاصه ماشینی:
بهزاد رشیدیان در کتاب«بینشاساطیری در شعر معاصر فارسی»میکوشد نمادهایاسطورهای شعر شفیعی را نمایان میسازد ولی اصلاخواننده نمیفهمد منظور آقای رشیدیان از اسطورهچیست؟هرگونه نمادی ار ایشان به عنوان نماداسطورهای پذیرفته و در کتاب خویش گنجانیده استشاید چهار گفتار سیری در هزارۀ دوم آهوی کوهی ازدکتر پور نامداریان و شکل و ساخت شعر شفیعی از دکترمحمود فتوحی و آیینهای برای صداها از دکتر مسعودجعفری و در نهایت مقال شاعر مرغان باغ از دکتر حبیبالله عباسی نسبت به بقیه مقالات علمیتر نگاشتهشدهباشند البته این چهار گفتار بیشتر از منظر خوش بینی وهواداری و ادای دین نوشته شده است ولی با همه ایناحوال،از آن منظر تاثری-ذوقی تا حدودی دور و به یکمنظر علمی و آکادمیک نزدیک شدهاند.
1-به نظر من بسیاری از منتقدان ما،هنوز نقدارزشی را بر نقد توصیفی رجحان مینهند و در قرائت وداوری نسبت به شعر،تمامیت یک اثر را در نظرنمیگیرد فی المثل بیرنگ کوهدامنی،معلوم نیست برمبنای چه ضابطهای حکم صادر کردهاند که زبانشفیعی بر زبان اخوان برتری دارد(ص 139)و یا خسروگلسرخی و علی حلاجیان( میرفطروس)بر طبق چهدیدگاهی شفیعی را شاعری نمیدانند که از دریچه سنتبه شعر امروز مینگرد(ص 161)و یا آقای رضا رحیمیاز ایجاز و تصویر چه برداشتی دارد که میگویی شعرشفیعی به نظمی کشدار ماننده است.