Skip to main content
فهرست مقالات

گریز دزدانه از متن به برون متن

نویسنده:

(3 صفحه - از 36 تا 38)

کلید واژه های ماشینی : متن ، رمان ، شخصیت ، مخاطب ، جهان داستانی ، هاینریش ، سیاسی ، رمان زنان برابر چشم‌انداز رودخانه ، ادبی ، رمان زنان برابر چشم‌اندازرودخانه

خلاصه ماشینی:

"(برفرض این که مترجمتوانا بوده و در برگرداندن اثر موفق بوده باشد،در غیر اینصورت مشکل مضاعف می‌شود) ما با وجود پذیرش این امر،باز معتقدیم حتی درترجمه به هررو می‌توانیم به عناصر دیگری از متنتوجه کنیم و یک اثر برجسته،اگر خوب هم ترجمه شدهباشد،می‌تواند نکات مهمی را دربارۀ نحوۀ سامان‌بندیاثر،طرح) Plot (آن شخصیت‌پردازی و توجه به کنش وواکنش آنها و همچنین نحوۀ ترسیم پس‌زمینه و مکان ومهم‌تر از همه معنای نهایی متن به ما بیاموزد و حتی بهخطی زیباشناختی نیز بینجامد. مثلا وقتی که در جهان داستانمحمد رضا گودرزی زنان برابر چشم انداز رودخانه هاینریش بل کامران جمالی کتاب مهناز،1377 او می‌بینیم که چگونه یک قشر و گروه اجتماعی،زنانقشر خود یا اقشار پایین‌تر را آلت دست خود می‌سازند واز آنها چون یک بازیچه در جهت مطامع و منافع خودبهره می‌برند و هنگامی هم که آنها پا از گلیم خود فراترمی‌گذراند،با پرونده‌سازی و دلایل واهی از صحنۀاجتماعی خارج‌شان می‌کند(مانند شخصیت الیزابت بلاو کرمر و سرنوشت دربار او در همین رمان)ذهن خود بهخود به دنبال کشف روابط پنهان اجتماعی-سیاسی وعلت حاصل آمدن این دخدادها می‌رود و اثر ادبی رااستعاره‌ای از جهان واقعی می‌پندارد و وقایع آن را نمادیاز واقعیت برون متنی به حساب می‌آورد. البته هر قدر هم که ما روی ادبیت متن تکیه کنیم،کارکرد ذهن و و زبان به گونه‌ای است که وقتی نویسنده‌ایاز صفتی سخن می‌گوید،به سرعت موصوف غایب درذهن مخاطب حاضر می‌شود و این جادویی است کهنویسندگان اندیشمند را برای هر چه بهتر نشان دادنمحتویات ذهنی‌شان یاری می‌رساند."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.