خلاصه ماشینی:
"این کار میتواند به شکل گردش علمی و از پیش طراحی شده(مثلا بازدید علمی از کارخانهای نزدیک)یا فعالیتی بسیار تصادفی و پیشبینی نشده(بیرون رفتن از کلاس هنگام زنگ تفریح،بازی در حیاط و بازگشت به کلاس)باشد،که حتی ممکن است تصور شود به عنوان موضوع برای تربیت شنوایی مناسب نیستند.
در اینجا هدف ارتباط روان از راه گفتار نیست،بلکه تمرین مهارتهای ویژهی گوش دادن است و آموزگار نیز ممکن است مایل باشد از این زمان،همزمان برای افزایش اعتماد به نفس خود(به عنوان مربی شنوایی) و کودک(به عنوان یک شنونده)استفاده کند.
بهعلاوه باید توضیح دهید و ثابت کنید که واج/آ/همراه صدایی است که کودک در حقیقت آن صدا را در شرایط مشخص کشف کرده(سر و صدای محیطی پایین،فاصلهی کم،صدای بلند درمانگر،کارکرد درستافزارهی گوش دادن)و اینکه او نیز باید واکه را با صدا تولید کند در غیر این صورت افراد شنوا قادر به فهم نخواهند بود(ممکن است بخواهید روش تمرین را معکوس کنید.
تمرینهای درک شنیداری برخی کودکان با پاسخهای شنیداریشان نشان میدهند که میتوانند درخواستها یا پرسشهایی که از آنها میشود شناسایی(تکرار)کنند،با وجود این نمیتوانند بهطور قابل اعتمادی مفهوم همان جملهها را درک کنند(در انجام یا پاسخ آنچه از آنها خواسته شده،مشکل دارند).
جدول 6:نمونه داستانک مورد استفاده برای تمرین درک شنیداری (به تصویر صفحه مراجعه شود) علاوه بر آنچه ذکر شد بسیار مهم است ضمن تمرین درک،کودک را تشویق کنید پیش از پاسخ دادن،محرک را در سطح شناسایی واگویه نکند.
توضیح تکمیلی ممکن است به نظر برسد تمرینهای ویژهی محرک/پاسخ،به این موضوع اشاره میکنند که تربیت شنوایی باید برحسب توالی رشد گونهی افزایش پیچیدگی(از آگاهی تا درک گفتار)باشد."