چکیده:
در میان مهارتهای تحصیلی پایه ، نوشتن ملموسترین مهارت نام گرفته است . چرا که سندی کتبی از خود به جای میگذارد. نوشتن علاوه بر اینکه از مهارتهای اساسی و پیشنیاز موفقیت تحصیلی و مدرسه است ، در زندگی روزمره نیز از مهارتهای اساسی و مورد نیاز به حساب میآید . چرا که در دنیای با سواد امروز، فردی که در مهارتهای پایه خواندن و نوشتن مشکل داشته باشد، در وضع نامطلوبی قرار میگیرد. شناخت علایم و تشخیص بهموقع این اختلال و متعاقبآن مداخلههای ترمیمی سبب میشود تا پیآمدهای نامطلوب ثانویه آن به حداقل کاهش یابد. در این مقاله ضمن توجه به اهمیت مهارت خواندن و تأثیر آن در زندگی روزمره، به شناخت پیشنیازهای اولیه زبان نوشتاری و سبب شناسی اختلال نوشتن پرداخته شده و در پایان نیز راهبردهایی برای مداخله بهنگام ذکر شده است .
خلاصه ماشینی:
"این کودکان شناخت عینی و پیش تخیلی مفیدی از جهان بینایی ندارند، اما از آغاز تولد و یا از دوران کودکی، خود را با دنیای افرادی که بینایی دارند تطبیق میدهند و با استفاده از ابزارهای حسی باقیمانده، مثل حس شنوایی و لامسه کسب تجربه را شروع میکنند، درون آگاه خود را میسازند و محدودیت طبیعی خود را در تجسم ذهنی از راه تسهیلات صوتی، لمسی و امکانات شنیداری به حداقل میرسانند.
پژوهشگران مسایل نابینایی عقیده دارند کودکان نابینا قادرند اطلاعات زیادی را از راه شنیدن الگوهای کلامی دیگران به دست آورند و از این راه بر محدودیت اطلاعات بینایی که به طور طبیعی بر آنها تحمیل شده است، غلبه کنند (لوپورت و همکاران8، 1997).
بنابراین، اگر تصویرسازی ذهنی شنیداری تا این اندازه در تحول شناختی کودکان نابینا کاربرد گستردهای دارد، بهکارگیری و تقویت ارتجاعی آن علیرغم فقدان تجسم ذهنی بینایی در نابینایان توجیهپذیر است و نقش تعیینکنندهای در توانبخشی روانی نابینایان دارد.
بنابراین، تصویرسازی ذهنی الگوهای صوتی از لحاظ اینکه میتواند مؤلفههای شخصیتی صاحب صدا و احساس و عواطف او را منعکسکند، در آموزش و پروشکودکان نابینا و در عملکرد یادگیری آنان شایان توجه است (شریفی درآمدی، 1385).
به دلیل اهمیت اعتقادات، باورها، طرز تلقی نابینایان از خود و تأثیر متقابل فرد نابینا و جامعه در همهی مراحل تحول، بررسی نقش تصویرسازی ذهنی در تکوین و اصلاح نگرشها و تقویت انگیزههای فردی و اجتماعی نابینایان ضروری است.
یکی از امکاناتی که از راه تجسم ذهنی شنیداری نابینایان میتواند در خدمت حرکت و جهتیابی این گروه از افراد قرار گیرد، راهنمای صوتی است.
Journal of visual impariment & Blindness , 99(3)."