چکیده:
هدف این مقاله ارائه الگویی رسانهای به منظور نهادینه کردن برنامههای راهبردی جامعه میباشد.بر اساس الگوی ارائه شده رسانههای جمعی از طریق اثرگذاری بر چارچوبهای شناختی،هنجاری و تنظیمی جامعه واقعیتهای اجتماعی را نمودار میدهند،وانگهی مهمترین ویژگی یک عمل نهادی شده نیز واقعیت اجتماعی شدن آنست.بدین منظور میبایست محتوای رسانهای خود از انطباقشناختی،هنجاری و تنظیمی لازم با اهداف و ویژگیهای مورد انتظار برنامهریزان برخوردار باشد.با استفاده از روش دلفای مهمترین ویژگیهای مورد انتظار یاد شده در مورد برنامه چشمانداز بیست ساله مشخص شده و از بین رسانههای جمعی نیز تلویزیون به دلیل فراگیر بودن آن انتخاب شد.به منظور آزمون مدل به تحقیقی پیمایشی پرداخته شد که جامعه آماری آن کلیه شهروندان ساکن شهر تهران در فاصله سنی 20 الی 64 سال بوده و با استفاده از فرمول کوکران نمونه معرفی از آنها انتخاب و به روش تصادفی ساده مورد آزمون قرار گرفتند.نتایج تحقیق نشان داد که برنامههای تلویزیون انطباق محتوایی لازم را با ویژگیهای مورد انتظار طراحان چشمانداز ملی از ابعادشناختی،هنجاری و تنظیمی ندارند،همچنین در جامعه نیز این انطباق فرهنگی از حیث شناختی، هنجاری و تنظیمی وجود نداشته و از سویی ویژگیهای یاد شده در جامعه نهادینه هم نیستند.به منظور تبیین مدل به روش مدلسازی معادلات ساختاری و از نرمافزار لیزرل استفاده شد.با به کارگیری آزمون تحلیل مسیر کلیه اثرات معنیداری در مدل تأیید شده و از سویی بر اساس شاخصهای تناسب مدل،آن مدل مناسبی تشخیص داده شد،به عبارتی نتایج آزمون مدل نشان داد که آن از قدرت تبیین مطلوبی برخوردار است، به نحوی که الگوی رسانهای یاد شده 38 درصد تغییرات در میزان نهادی شدن ویژگیهای مورد بررسی را در جامعه تبیین میکند و بقیه به عوامل دیگری غیر از برنامههای تلویزیون مربوط میشود.
خلاصه ماشینی:
"با به کارگیری آزمون تحلیل مسیر کلیه اثرات معنیداری در مدل تأیید شده و از سویی بر اساس شاخصهای تناسب مدل،آن مدل مناسبی تشخیص داده شد،به عبارتی نتایج آزمون مدل نشان داد که آن از قدرت تبیین مطلوبی برخوردار است، به نحوی که الگوی رسانهای یاد شده 38 درصد تغییرات در میزان نهادی شدن ویژگیهای مورد بررسی را در جامعه تبیین میکند و بقیه به عوامل دیگری غیر از برنامههای تلویزیون مربوط میشود.
در اینجا مدل دیگری را به منظور بررسی روابط علی بین این سه متغیر اصلی تحقیق به اجرا در میآوریم که نتیجه آن در نمودار(4)نمایانده شده است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار(4):آزمون تحلیل مسیر بر اساس متغیرهای اصلی تحقیق بر اساس مدل فوق مشخص است که انطباق محتوایی رسانه با اهداف و ویژگیهای مورد انتظار طراحان چشمانداز ملی(سختکوشی،غرور ملی و همیاری)بر سازگاری فرهنگی جامعه با همان ویژگیها تأثیر مثبت و مستقیم داشته و این تأثیر به میزان 48/0 است از سویی با توجه به معنیدار بودن t مربوط به ضریب استاندارد مزبور،این اثر، معنیدار هم میباشد.
نتیجهگیری هرچند مهمترین هدف این تحقیق آزمون مدل ارایه شده و تبیین آن بوده و کار بحث و نتیجهگیری نیز بایستی بر آن متمرکز شود لکن با توجه به اهمیت یافتههای دیگر تحقیق که از طریق آزمونهای دو جملهای،همبستگی رتبهای اسپیرمن و تحلیل واریانس فریدمن به دست آمده در اینجا ابتدا اشارهای به این یافتهها میشود و سپس به بررسی نتایج آزمون مدل میپردازیم: بر اساس آزمون دو جملهای مشخص گردید که به غیر از دو متغیر«انطباق هنجاری رسانه با غرور ملی»و«انطباق هنجاری جامعه با غرور ملی»در بقیه موارد فرضیه H0 مبنی بر وجود و مناسب بودن دیگر متغیرهای تحقیق رد شده است."