خلاصه ماشینی:
"شناسایی فرم یا شکل پیامهای کوتاه رایج در بین مردم،نقش رسانهملی در پدیده سرویس پیامهای sms با فرهنگ عمومی،دلایل استقبال مردم از این سرویس (sms) و شناسایی نمادها و زبان مورد استفاده در sms به عنوان اهداف پژوهش معرفی شده و اهمیت و نقش رسانه ملی(صدا و سیما و تلویزیون)بر این پدیده مورد تاکید قرار گرفته است.
1)اطلاعرسانی 2)ایجاد ارتباط 3)تفریح و سرگرمی 4)تخلیه روانی 5)شوخی و طنز و خندیدن 6)تبلیغات 7)ایجاد نگرش جدید 8)کار کرد سیاسی 9)ایجاد شبکه اجتماعی 10)کار کرد خلاقیتی و تولید ادبی هنری 11)کار کرد مذهبی اعتقادی در ادامه اثرات به کارگیری sms در ارتباطات در سطح خرد و کلان(فردی و اجتماعی)بیان شده و نویسنده احساس مفید بودن، لذت کشف،لذت خلق،حس آزادی،حس کنشگر بودن،خود افشاگری، حس بیپروایی جنسی در اظهار و گسترش ارتباطات میان فردی و بین فردی را به عنوان اثرات فردی سرویس پیام کوتاه بیان کرده و تغییر در حوزه نمادهای ارتباطی،تاثیر در فضای عاطفی جامعه،کاهش شرم و حیای اجتماعی،کمک به ایجاد رسانههای موازی،افزایش مصرف تظاهری و تسهیل در امور ارتباطی را شاخص اثرات sms در سطح کلان اجتماعی دانسته است.
بیان مناسب رویکردها و نظریههای مختلف جامعهشناسی بر غنای این اثر افزوده،اگرچه کتاب رویکردی مردمشناسی برای بررسی مسئله sms در جامعه ایران را برگزیده است اما استفاده از دیگرنظریات از جمله،نظریههای حوزه مطالعات فرهنگی همچون "رمز گذاری و رمز گشایی پیام استوارت هال"نیز میتوانست مخاطب پیام کوتاه را از منفعل بودن خارج کرده و او را به عنوان کنشگری فعال و دستکاریکننده(رمز گشاینده)پیام در ساختار فرهنگی و اجتماعی معرفی نماید."